Äppelmazariner

Mitt bidrag till Säsongens bästa, som denna månaden är äpple, är äppelmazariner. Lite höstliga mazariner som du antingen kan pudra med florsocker eller bre med glasyr. Mazariner är så mycket enklare att göra än vad man kan tro, prova du med. Det blir även mitt bidrag till Månadens matbild på Mat Geek, som denna månaden har temat höst, (en sida du måste kolla in omdu inte redan gjort det)..

Äppelmazariner

  • 100g smör/margarin
  • 1/2 dl socker
  • 1 ägg
  • 3dl vetemjöl

Fyllning

  • 1 äpple, rivet blandat med lite kanel
  • 200g mandelmassa,  grovt riven
  • 2 ägg
  • 75g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker till degen lite poröst, tillsätt ägget och mjöl. Blanda snabbt ihop till en deg. Sätt in i kylen medan du gör fyllningen. Vispa mandelmassan med smöret tills det blivit blandat, vispa sedan i äggen och rör till sist i äpplet. Ställ i kylen.

Kavla ut degen ganska tunt och ta ut rundlar med t.ex. ett dricksglas (se på bilden nedanför vilken storlek jag använde). Lägg degbitarna i metallformar,tryck till lite lätt och häll sedan i fyllningen. Sätt in i mitten på ugnen i ca. 15 min eller tills de är gyllenbruna och fyllningen ”stelnat”.

Receptet räcker till ca. 30 stycken mindre mazariner eller 15 stycken i ”köpestorlek”. Jag föredrar mindre, men du kanske gillar större. Använd engångsformar i metall, snygga pappersformar som man kan hitta lite varstans eller använd metallformar för t.ex. kjejsarkronor om du har det. Man kan såklart använda mald mandel om man vill, isåfall tar du bara 150g mald mandel och 1 dl socker istället för mandelmassan och gör för övrigt precis som ovan. Här kommer lite fler bilder:

Grundreceptet jag utgick ifrån hittade jag här.

15 reaktioner på ”Äppelmazariner

    • Alexandra Bengtsson september 20, 2012 / 3:05 e m

      De va inte så söta vilket gjorde dem lite extra goda :) man blir liksom inte sådär tung efteråt..

      • Karoline | Gröna Skafferiet oktober 31, 2012 / 10:34 f m

        Två av mina fastrar har provat att baka äppelmazarinerna nu och de tyckte väldigt mycket om dem! Tänkte att jag ju måste överföra deras beröm till dig!:)

      • Alexandra Bengtsson oktober 31, 2012 / 10:40 f m

        Oj, nämen vad roligt! Var inne och kikade på din blogg imorse, så mycket inspirerande inlägg, planerar en vegetarisk helg :)

  1. Ironyonhighheels september 20, 2012 / 4:41 e m

    Yum! Akk jeg savner å ha et eget kjøkken som jeg kan gå til når jeg ser noe sånt og prøve med en gang….

      • Ironyonhighheels september 20, 2012 / 4:51 e m

        Lang historie. Men kort versjon er at jeg midlertidig bor hos tante og onkel inntil jeg har klart å få en fot ned i London.

      • Alexandra Bengtsson september 20, 2012 / 4:57 e m

        Aha, London är en trevlig stad så hoppas du hittar nåt fint! :)

  2. söt&sur september 21, 2012 / 8:00 e m

    shit vad goda dom ser ut, skit att man håller på att slanka sig bara…..

    • Alexandra Bengtsson september 21, 2012 / 8:05 e m

      Ajaj då :) ganska roligt att hitta nyttiga alternativ… Annars får man röra sig lite mer.. Haha! Suck!

  3. sockervisp mars 16, 2014 / 11:33 f m

    Jag letar efter recept på äppelmazarin och hittade dig i googlelistan och då måste jag ju klicka in :) jag tänkte dock trycka ner klyftor av äpple i mina mazariner , får se hur det blir. Ha en mysig söndag!

Lämna en kommentar