Saftiga apelsinmuffins

IMG_3955

Här kommer recept på ett gäng väldigt goda muffins som jag gjorde i helgen. Jag använde blodapelsin i, men vanlig apelsin eller citron går ju precis lika bra. Supergoda blev det och alldelses sådär saftiga. Jag fick komponera ihop dem i all hast då jag skulle göra maräng, men råkade tappa äggula i vitan.. så det blev muffins i stället helt enkelt :) De är säkert goda med någon topping eller glasyr på också, men ibland är det minst lika gott utan.

Apelsinmuffins

  • 2 ägg
  • 1,5 dl socker
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1/2 dl mjölk
  • 50 g smör/margarin
  • skal och saft ifrån 1/2 apelsin

Sätt ugnen på 225 grader och ställ muffinsformar i en muffinsplåt. Smält smöret, vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt sedan mjölk, apelsin och smält smör och vispa tills allt är blandat. Sikta i mjöl och bakpulver och vispa snabbt ihop till en smet. Fyll formarna och sätt in i ugnen i ca. 8 min eller till en sticka kommer ut torr. Låt svalna på en tallrik eller bricka. Jag fick 9 medelstora muffins.

 

7 thoughts on “Saftiga apelsinmuffins

  1. sockervisp april 11, 2013 / 9:42 e m

    Oo vad de ser goda ut! Alldeles mjuka och saftiga! Mums!

  2. Moma april 12, 2013 / 7:47 e m

    Oh, kan man beställa några till kvällsfikan?

  3. nickolina april 14, 2013 / 9:47 e m

    haha ja men jag håller med dih totalt, känns lite underligt! men kan starkt rekommendera jordgubben :D

    • julia juni 27, 2016 / 2:08 e m

      Gud vad gott det ser ut mums

  4. Ainhoa februari 29, 2016 / 7:43 e m

    Mina blev inte så dära stora dom sår förfärliga ut mm din ser såå mina ut.

    • Alexandra Ljungberg februari 29, 2016 / 7:51 e m

      Å nej! Vilken otur, ibland blir minns misslyckade med fast det är samma recept som alltid. Då får man försöka igen, men kanske med nåt annat ;)

Kommentera

