Hemmagjord granola

IMG_5255

Har du gjort egen granola någon gång? Det har lite mer smak än müsli och jag tycker det passat jättebra på naturell yoghurt. Om du ätit yoghurt på Espresso House så är det granola du får i locket att hälla på. Eftersom man rostar grynen i ugnen får de en lite nötaktig smak sen kan du smaksätta med vad du gillar, jag hade i honung och kanel. Det funkar lika fint med fiberhavregryn eller rågflingor, prova får du se. Detta receptet hittade jag på Jessika Hjärne’s blogg, här har jag halverat receptet.

Granola

  • 5 dl havregryn och blandade frön och nötter. Blanda ihop 1 liter valfria gryn, frön och nötter i en skål. Rör sedan ihop:
  • 1 1/2 msk honung
  • 1/2 msk olja
  • 1/2 msk kanel
  • 3/4 dl vatten

..och blanda samman med grynen. Bred ut på en plåt med bakplåtspapper och rosta i 200 grader varm ugn i ca. 15 min eller tills grynen är gyllenbruna. Rör om minst var 5:e minut då det bränns lätt.

Jag hade i kokos, hackad mandel, solroskärnor och russin. Ska du ha i torkad frukt eller russin så lägg inte i detta förrän de sista minuterna i ugnen då de bränns väldigt lätt.
IMG_5260PS. det luktar väldigt gott när man rostar granolan :) ska du göra en mindre sats än detta så funkar det att rosta i en torr stekpanna istället.

6 thoughts on “Hemmagjord granola

    • Alexandra Bengtsson september 1, 2013 / 9:50 f m

      Det var faktiskt riktigt gott :) Nästa gång vill jag ha torkade i tranbär..

  1. Susanne A september 1, 2013 / 2:16 e m

    Ser jättegott ut. Det receptet tar jag och lånar.

    • Alexandra Bengtsson september 1, 2013 / 5:52 e m

      Roligt, kan verkligen rekommenderas och så lätt att lyckas med också! :)

Kommentera

