Vi testar ångtvätt från Kärcher

IMG_2273Jo, vad man tycker om städning är ju ganska olika. Men de flesta gillar väl i alla fall at få det rent, snabbt. Vi har kaklat badrum och fogarna blir ju lätt väldigt tråkiga. Min favoritsysselsättning är inte direkt att ligga på golvet och skura fogarna med tandborste,  för det är i alla fall vad som krävs för att få dem rena.

Så fick vi tipset om att testa ångtvätt så idag pallrade jag mig iväg och köpte en från Kärcher på Claes Ohlsson på Emporia. Så jag tänkte det kunde passa bra med en liten recension här på bloggen.

Den är liten och var smidig att sätta ihop och den är heller inte svår att använda. Man fyller med vatten, pluggar i kontakten och den är laddad med ånga på under 1 min. En tank räcker dessutom länge, för mig räckte den till både köket och badrummet.

Vad jag inte visste var att det skulle puffa så himla mycket ånga, haha! Man står typ som i ett litet moln när man har ångan på max (det finns två lägen). Jag började med att gå på spisen som är himla svår att få ren. Pictures10Du får klicka på bilden för att förstora den, det finns fortfarande smuts kvar. Men om man tänker att jag borstade ett varv med munstycket så är jag himla nöjd. Den blåser väldigt rent emellan små glipor, en liten varning bara är att smutsen stänker lite. Men jag tog det andra munstycket med frottéduk på, putsade på kaklet och så var det rent med. Det var supermycket fett på själva gallret ovanpå spisen som den löste upp, hade jag hållit på i 5 min så hade det försvunnit. Om inte annat löser den upp det så man kan ta bort enkelt med stålull. IMG_2275I badrummet gick jag på fogarna, klicka upp bilden som sagt så ser man. Den får bort typ mögel/tvålrester och sånt där rödaktigt som kan bli. Den tar inte kalk, men vi har extremt mycket kalk i vattnet och bara stålull biter på det. Så kanske om man bor längre norr upp i Sverige att det funkar? Kan också tro den fungerar väldigt bra för klinkergolv i t.ex. hall eller om man har husdjur och vill rengöra deras saker.

Som man ser på den vänstra bilden längst ner så rinner verkligen smutsen bort. testade också att tvätta kaffebryggaren på utsidan, fungerade super. Det blev rent i alla skarvar. På Claes Ohlsson kostade den 1695kr och det känns faktiskt värt pengarna, fönstertvätt kommer gå supersnabbt efter detta. Modellen heter Kärcher SC3.

Slutsats:

  • Ångtvätten gör rent på ett enkelt sett. Och det känns väldigt rent efteråt. Plus för att man inte behöver rengöringsmedel.
  • Funkar väldigt bra på kökskakel, i kylskåpet och på skåpsluckor. Det blir snabbt rent och med bra resultat. Den löser upp fett.
  • Bra för kakelfogar och för att städa toaletten. Bra att städa badrumsgolvet med munstycket som ser ut som en dammsugare.
  • Minus för att det inte är lock på vattentanken, välter man den rinner det ut på golvet.
  • Litet minus för att det inte fanns ett smalare munstycke för väldigt små utrymmen som kring vattenkranen.

Allt som allt överväger de bra sidorna de dåliga och jag kan absolut rekommendera att köpa en sån här. Städningen går så mycket fortare. Så är det också roligare att gå runt med en ghostbuster-liknande proton gun än med en disktrasa.

One thought on “Vi testar ångtvätt från Kärcher

  1. Maria juni 29, 2016 / 9:56 f m

    Kan inte påstå att jag tycker den gör någon större nytta. Ja, det är lite kul att stå där och blåsa ånga som en annan ghostbuster, ja, det är lite kul att se hur smutsen kan rinna lite men jo, det stänker och särskilt effektiv var den inte hos mig i alla fall. De av många omtalade kakelfogarna blev väl bra men de är ingen stor del av min städning. Klinkergolv blev också bra men de är lätta även med en kall mikroduksmopp (och där blir duken också smutsig så man ser hur duktig man varit :-) ) Duken vek sig gärna också. Spisen blev inte ett dugg ren. Det som satt fast satt fast och det som var löst hade jag redan tagit med en bit hushållspapper.

    Sammantaget blev det acceptabelt rent men inget som inte en mikrodukstrasa, en tandborste och lite diskmedel hade gjort snabbare, enklare och med mindre åbäkande.

Kommentera

