Vegetarisk thaigryta

IMG_2106Idag åt vi thaigryta till kvällsmat, och det blev hur gott som helst. Oftast tycker jag det brukar kännas som det liksom saknas något i sånahär grytor när man gör dem hemma, men jag tror jag klurat ut det är soja som ska till. Vi gjorde den vegetarisk och sojabitarna passar utmärkt till. Vill man inte ha sojabitar, så kan man ju ta kyckling istället. Men jag rekommenderar grytbitarna, 1 paket räcker till 2  grytor och 1 gryta ger sådär 4 stora portioner. Man kan med fördel tillsätta mer grönsaker.

Vegetarisk thaigryta 

  • 2,5 dl torkade sojagrytbitar (alt 3 dl frysta bitar, eller t.ex. kyckling)
  • 1/3 tärning buljong
  • 1 msk japansk soja (sån man har till sushi)
  • Lite sockerärtor eller broccoli
  • 1 burk minimajs, delad i mindre bitar
  • 1 paprika, delad i mindre bitar
  • 1 stor morot delad i små stavar, eller skuren i tunna skivor
  • ½ purjolök
  • 1 burk/paket kokosmjölk
  • 1 msk röd currypasta (finns på burk) Ta 2 msk om du vill ha starkare
  • Lite olja att steka i
  • Ris till servering

Om du använder torkade sojabitar, koka dem i 10 min med buljongen. Annars steker du upp kycklingen eller de frysta bitarna. Efter grytbitarna är kokta häller du över dem i en större stekpanna (typ teflon eller wokpanna). Häll på purjolöken och stek i lite olja. Häll i de andra grönsakerna oh fräs sådär 3 min.

Häll över de andra ingredienserna och låt allt puttra ihop några minuter. Man behöver inte salta då sojan innehåller salt. Tillsätt vatten om det behövs. Servera med ris.

IMG_2102Såhär ser grytbitarna ut när de är kokta litegrann. Jag får säga jag gillade dessa bättre än de frysta som lätt blir liksom svampiga, stort plus för att dessa heller inte är kryddade s man kan krydda hur man vill själv. Receptet hittade jag på Kung markatta, jag har justerat lite men kolla i länken om du vill ha originalreceptet.

One thought on “Vegetarisk thaigryta

Kommentera

