Asiatiskinspirerad sallad med stekt marinerad tofu

dsc04280Vietnamesiska köket är något man hör och smakar allt mer tycker jag, kanske för att det är så gott :) Många rätter är fräscha och med pigga smaker. På bloggen Min vardagshälsa fick jag inspirationen att göra denna rätten. dsc04275Tofu är något jag inte alls gillade innan, men nu har det nästan blivit en favorit. Man måste bara tillaga den smart. För den smakar absolut nästan ingen för sig själv, så ska man steka den så är det bäst att marinera innan.

Detta blev verkligen supersupergott och något vi kommer laga igen. Sallad, dressing och ris kan man göra i en stor sats och det håller sig bra till nästa dag också.

Sallad med stekt marinerad tofu (2-3 portioner)

marinad

  • 3 msk japansk soja
  • 1/4 dl sweet chilisås
  • 1/2 tsk sesamolja

Blanda ihop marinaden i en plastpåse och ta en plastpåse till så det blir dubbelt. Lägg tofun mellan dubbelt hushållspapper och pressa ur den vätska som finns. Skär i strimlor och lägg i marinaden. Sätt på en påsklämma och lägg in i kylen under dagen eller under natten. Stek sedan bitarna tills de får fin yta på alla sidor.

Dressing

  • 3 msk kokande vatten
  • 2 msk finhackad ingefära (vi hade fryst)
  • 1/2 tsk sambal oelek
  • 2-3 msk soja
  • 1 tsk honung
  • saten från 1/2 lime

Blanda ihop allt och låt stå en stund. Ha i mer sambal oelek om du vill ha starkare.

Sallad

  • kokt ris
  • strimlad isbergssallad
  • morötter, rivna, strimlade, eller skivade
  • skivad gurka
  • tunt skivad rödlök
  • sockerärter eller edamebönor
  • eller andra grönsaker du har hemma t.ex. paprika
  • färsk koriander
  • cashewnötter

Lägg ris i botten, toppa med sallad och lägg sedan på tofu och ringla över lite dressing. Koriander och cashewnötter på toppen är gott :)dsc04277

 

6 thoughts on “Asiatiskinspirerad sallad med stekt marinerad tofu

  1. sockervisp oktober 4, 2016 / 3:11 e m

    Hej! Det var länge sedan jag tittade in! Men så fint du har det som vanligt! Kul med ny design igen (kanske har du gjort om flera gånger sedan jag var här sist). Vilket trevligt litet bokrecensionsinlägg! Jag är lite sugen på att köpa den där nya boken av Jamie (ingen överraskning kanske…) har du testat den kanske? Hoppas allt är bra!
    Kram från Emma!

    • Alexandra Ljungberg oktober 4, 2016 / 6:40 e m

      Å jag tror jag har den nya boken, den Supermat? Om det är den nyaste var den i alla fall väldans bra :) Allt bara fint här, hoppas det är fint med er också! :) Ibland får jag ett ryck om gör om lite, bloggandet går verkligen i perioder :S

      • sockervisp oktober 4, 2016 / 7:40 e m

        Ja precis den boken jag menade! Ja, jag tror att jag måste införskaffa den boken! Vad skönt att höra! Det är bra här med förutom förkylning =( men så är det. Ja det blir bra av dina ryck i alla fall!

      • Alexandra Ljungberg oktober 5, 2016 / 7:42 e m

        Å nej, dessa förkylningar alltså! Detta året måste slå rekord :S Hoppas det snart går över :)

      • sockervisp oktober 5, 2016 / 7:50 e m

        Jag vet! Har varit förkyld en gång i månaden det senaste halvåret!! Men men.. tack, jag hoppas det samma 😊

  2. sockervisp oktober 4, 2016 / 3:12 e m

    oj, såg att jag visst kommenterade på asiatisk sallad och inte bok-inlägget… vilket du nog märkte… Salladen ser också god ut =)

Kommentera

