Glutenfria snabbröd

dsc04274Ibland ska det ju gå undan ;) När man inte vill ha scones men nåt mer matigt ja då kan jag tänka dessa små bröden passar fint. Ärligt talat så känner man faktiskt inte de är bakade på bakpulver heller. För de håller fint ihop och så blir de liksom motsatsen till torra. dsc04246Egentligen så ska det ju vara filmjölk i sånt här bröd, men vi hade havremjölk hemma så jag tog det vi hade.. Fröer och fiberhusk fick svälla lite först innan de andra ingredienserna rördes i. dsc04247Det här med glutenfritt bröd sägs ju vara en hel vetenskap, men jag höftade ihop receptet så det kommer som jag gjorde. Så alltså jag har inte testbakat en massa här, men det blev faktiskt väldigt bra så om du testar får du gärna berätta hur det gick :)dsc04273Glutenfria snabbröd med fröer

Värm upp:

  • 4 dl vätska (t.ex. mjölk, filmjölk eller vatten)

Och blanda i:

  • 2 msk fiberhusk
  • 0,75 dl linfrö
  • 1/2 dl sesamfrö
  • 1 msk chiafrö
  • 1/2 dl solroskärnor
  • 2 dl havregryn
  • 2 msk sirap
  • 1 tsk salt
  • 2 tsk brödkryddor

Låt stå 15 min eller så, rör någon gång under tiden.

Rör sedan i:

  • 1/2 dl maizena
  • 1,5 dl durramjöl
  • 1/2 dl rismjöl
  • 3 tsk bakpulver

Rör någon minut för hand eller med degkrokar på elvispen. Det ska vara kladdigt. Fördela i en smord muffinsplåt och grädda i mitten/strax över mitten i ugnen sådär 25 min eller tills de är gyllenbruna på ytan. Toppa gärna med lite fröer innan de får gå in i ugnen.

Låt kallna lite innan de äts. Går toppen att frysa :)

PS. jag inser oatlys havremjölk INTE är glutenfri, men använd glutenfria havregryn och glutenfri havredryck, eller annan valfri vätska.

Kommentera

