Chokladig chokladkaka

dsc04169Den sista semesterdagen bakade jag den här chokladkakan. Den var inte så stor, men den räckte i flera dagar ändå. dsc04170Den blev sådär lite fudge-ig i smaken och väldigt väldigt god..dsc04171Jag pudrade över lite kakao på toppen för att göra det enkelt Man måste ju inte alltid krångla till det. dsc04176Sen hade jag vinbär till och så blev det kaffe i koppen..dsc04178Tänk va skönt det kan vara med en fikapaus ibland :)

Receptet hittade jag i ett nummer av tidningen Hembakat. Det var lika delar choklad, socker, mjöl, smör och ägg (i gram) och lite bakpulver. Lite mindre mjöl förresten ;) Jag gjorde en liten version på 2 ägg och hade även i lite kakao för att göra den mer chokladig.

Chokladig chokladkaka

150g mörk choklad, 150g smör, 150g socker, 120g vetemjöl, 3,5g bakpulver, lite salt, 150g mjölk (ev. 1/2 dl kakao)

Vispa smör och socker pösigt, vispa i äggen ett och ett. Rör i smält och avsvalnad choklad. Sikta i mjölet och rör i tillsammans med mjölken. Häll i en smord och bröad form och grädda i 175 grader tills stickan du testar med nästan är torr när du tar upp den. Sådär 30 min för en hel sats kan jag tro. Låt kakan kallna helt innan den skärs upp.

Receptet var dock lite missvisande i tidningen för på bilden var kakan jättehög, men i instruktionerna skulle den vara i ugnen i 10-12 min och det går ju inte riktigt ihop. Så skulle man vispa socker och ägg, men då blir det ju ingen kladdkaka direkt som det skulle vara. Så det blev till att improvisera. Gillar inte riktigt när bild och recept inte går ihop ;)

Jag gjorde en mindre variant med instruktioner som ovan. Dock kommer vikten på ingredienserna för en hel kaka :)

Kommentera

