Snabb linsgryta med spenat och paprika

DSC04133Ibland behöver man enkla vardagsrecept som man kan svänga ihop när tiden är knapp. Olika typer av grytor med kokosmjölk i tycker jag är lätta att få till smaken på och så kan man göra större satser.

Jag är himla bra på att krydda för lite ibland, men när man ska göra grytor såhär som man ska äta med ris eller nudlar krävs det lite mer smak. Så va inte rädd för att krydda liite extra, för riset tar liksom upp lite av smaken eller hur man ska säga :)DSC04138Jag fick en påse röda linser av min mamma som de inte skulle ha så denna gången blev de just linser i grytan, men man kan ha i i princip det man vill.

Linsgryta med spenat och paprika

  • 1/2 gul lök, hackad
  • 1-2 tsk röd currypasta (eller mer om du vill ha starkare)
  • 1 msk hackad ingefära
  • 1 paprika, delad i mindre bitar
  • 2 morötter grovt rivna, eller finhackade
  • 1,5 dl röda linser, sköljda
  • 1 burk kokosmjölk
  • 2 msk tomatpuré
  • 1/2 buljongtärning, typ grönsaks
  • 1 tsk tamari/japansk soja
  • 2 dl fryst bladspenat
  • ev. lite cachewnötter

Fräs lök och ingefära, ha i currypastan. Häll i linser, paprika och morötter och linser, Fräs lite till. Ha i kokosmjölk, tomatpuré, buljongtärning och soja. Låt puttra tills linserna är klara, sådär 10-15 min. Rör till sist i spenaten. Servera med ris och cashewnötter. Det är väldigt gott med färsk koriander till, men vi hade ingen hemma denna gången.

2 thoughts on “Snabb linsgryta med spenat och paprika

  1. Gittan september 4, 2016 / 7:45 f m

    Mmmm, vad gott det ser ut😋! Det får bli min söndagsmiddag idag. Tror min jycke vill ha lite av riset, hon gillar det verkligen. Ha en fortsatt trevlig helg 😊! Mvh Gittan o jycken

    • Alexandra Ljungberg september 4, 2016 / 10:07 f m

      Å ja förstår hunden, gillar med ris ;) Vi fick rester och hade det till tacos, passar bra där med :) Hoppas det blir gott :)

Kommentera

