En sorts pretzels

DSC04011Vet ni vad, inspirationen till de här kringlorna kommer faktiskt också från vår tur till Tyskland. Jag hade såklart sett de där kringlorna innan, men aldrig smakat. Så när vi testade varsin fralla bakad av ”samma deg” ville jag testa att baka hemma. DSC04014Vi bakade en sats och har haft dem som fikabröd för de är verkligen inte de nyttigaste av bröd man kan baka, haha! De var oavsett roliga att baka :)DSC04018Roligast av allt var att koka dem, jag läste igenom lite olika recept och de rekommenderade skyddsglasögon när man skulle hälla bikarbonat i vattnet. Så jag såg till att slita lite på skyddsglasögonen vi hade hemma. Dock var det inte så farligt, men det blir som en minivulkan i grytan så har man ingen stor kastrull så kan man ju slänga på ett par solglasögon eller så när bikarbonaten ska i. DSC04023Jag fegade ur lite på bikarbonaten för jag är inte så glad i den smaken, men jisses så goda de blev ändå. Jag gillade de utan salt bäst. Man kan säga de smakar lite som en vetebulle med saltapinnar-yta på. DSC04024Så nu har vi frysen full av kringlor för kommande fikastunder. Vill du spana in receptet jag använde så hittar du det hos BBC food.

7 thoughts on “En sorts pretzels

  1. Carita Liljendahl augusti 31, 2016 / 8:05 e m

    Dom här ser goda ut! Speciellt då jag inser att de är salta.
    MUMS!

    • Alexandra Ljungberg augusti 31, 2016 / 8:53 e m

      Ja de va goda de med, roligt att testa något nytt när man har tid. Hoppas de går bra med din flytt! :)

  2. Stefanie S-P augusti 31, 2016 / 8:48 e m

    Ser gott ut! Tittade lite på orginalreceptet och kan inte låta bli att kommentera… Jag tolkade det som att det var om man använder lut som man skall ha skyddsutrustning för det är ju förfärligt frätande. Men det skadar säkert inte att ha på glasögonen oberoende. :)

    • Alexandra Ljungberg augusti 31, 2016 / 8:50 e m

      Japp stämmer, läste i ett annat recept där man skulle ha oavsett, haha! Så vi skojade till det lite :P Men annars är det ju alldeles rätt som du säger att det bara gäller lut. Hade nog inte ens vågat mig på lut över huvud taget för låter inte som något man skulle vilja få för sig att äta. Men antar de kanske har de i originalet. Tur man inte vet vad man äter alltid kanske ;)

  3. Asta september 1, 2016 / 6:05 e m

    Älskar pretzels!

  4. Vin, mat, Alsace september 11, 2016 / 11:33 e m

    Bra blogg du har! Och kul – särskilt när bloggaren kliver fram med cyklop.
    Kul att läsa ett recept på prezels. Jag har ätit dem i Tyskland och i Alsace, men aldrig kommit på tanken att baka egna.

    • Alexandra Ljungberg september 12, 2016 / 7:29 e m

      Å men tack så mycket! :) De blev ju inte 100% riktiga pretzels men ack så goda ändå, cyklopbilder får man bjuda på om man får chansen ;)

Kommentera

