Rösti med pocherat ägg och ärter

DSC04009Det här ni är värsta goda rätten, lätt att göra och hur billig mat som helst. Röstin görs i ugnen och äggen pocheras.DSC04006Jag trodde det skulle vara hur svårt som helst att pochera ägg, att man skulle göra den där virveln i vattnet, ha i vinäger och greja en massa. Men nope, koka upp vatten, men inte stormkoka. Knäck ägget i en kopp, sänk ner koppen och släpp ägget i vattnet, så var det gjort ;) Det blir liksom trådigt runt ägget, men det kan man skära bort innan servering.

Kanske det ska vara mycket rundare än vad jag fick dem, men egentligen så spelar det inte så himla stor roll faktiskt. Gott blev det i vilket fall. Jag kokade äggen i ca. 4 min, vilket var lite för kort tid för min smak, men det kan man justera som man själv vill.

Det kan verka lite mycket med så många potatisar kanske, men det är helt galet hur mycket vätska man kramar ur dem när de legat i saltet lite.

Rösti (2 portioner)

  • 2 stora morötter
  • 4-5 potatisar
  • 1/4 gul lök

Grovriv potatisen och morötterna. Hacka löken. Blanda potatis och morötter med 1/2 tsk salt. Låt stå 10-15 min

Krama ur vätskan ur potatisen/morötterna. Lägg i en annan skål och ringla över 1 msk olivolja, häll i löken, peppra lite och blanda runt. Platta ut i en fyrkantig ugnssäker form, smord.

Det ska vara ett tunt lager. Sätt in i 200 grader varm ugn, längst ner i ugnen, inte på galler alltså. Baka av i ca 40 min eller tills potatisen är mjuk. Sätt ev. på grillen och sätt formen högst upp ett par minuter för att få färg.

Dressing

  • 1 tsk dijonsenap
  • saften från 1/2 citron
  • 1 msk olivolja
  • salt + peppar

Tillbehör

  • Frysta gröna äter, tinade + sallad eller bladspenat.
  • 1-2 ägg per person, pocherade

Häll lite av dressingen över tinade gröna ärter och sallad. Servera med röstin och äggen.

Receptet kommer ifrån Jamie Oliver’s hemsida.

Kommentera

