Glutenfria pannkakor med morötter

DSC03979De här pannkakorna får sin färg av morötter och blir helt gula och fina. Man kan göra dem på vetemjöl om man vill, men jag körde på bovetemjöl så de blev glutenfria. DSC03974

Det bästa är om man har en sån här mixer, men det funkar såklart med stavmixer också :)DSC03977

Smeten blir också helt orange, låter man den svälla 30 min eller så så är det lättare att steka pannkakorna. DSC03981

Vi hade banan och ”blåbärssylt” till och det passade toppen, men andra bär eller lingonsylt funkar garanterat bra det med. Jag brukar micra blåbär någon minut eller så och röra lite emellan så blir det liksom ”syltigt”. DSC03985

Vill du med göra pannkakorna så kommer receptet här..Jag hittade receptet på coop.se så klicka dig vidare om du vill spana in det. Jag fick tillsätta maizena och mer mjölk för att de skulle gå bra att vända/steka dem.

Glutenfria gyllengula pannkakor med morötter

  • 5-6 dl mjölk
  • 3 ägg
  • 2 dl havregryn
  • 1 dl bovetemjöl
  • 3 msk maizena
  • 2 stora morötter, grovt rivna
  • smör att steka i (kanske 15 g)

Börja med att mixa ihop morötter, mjöl, maizena och mjölk. Mixa sedan i morötterna. Låt svälla 30 min eller så.

Stek sedan i smör, vänta tills de blir ”torra” på ovansidan innan du vänder dem. Är de svåra att vända så testa att inte göra dem så stora som stekpannan är, utan lite mindre. Då brukar de gå lättare.

De första pannkakorna jag gjorde föll isär totalt, men de andra 75% höll ihop fint.

Jag tror faktiskt det går lika bra att ta potatis eller t.ex. rödbetor eller zucchini istället för morötter. Är det någon som testar får ni gärna berätta hur det gick. Kanske det funkar med broccoli också? :)

2 thoughts on “Glutenfria pannkakor med morötter

  1. Gittan augusti 24, 2016 / 8:12 f m

    Mums vad gott det ser ut! Ska testa med zucchini, har fått två riktigt fina zucchinis av grannen😋. Närodlat o bra. Ha det gott! Härlig sida du har, förresten.😃 mvh Gittan

    • Alexandra Ljungberg augusti 24, 2016 / 6:01 e m

      Å hoppas de funkar :) kanske man får riva och krama ur vätskan ur zucchinin? Hoppas det blir gott :)

Kommentera

