Over night oats

DSC03335För ett tag sedan köpte jag boken Jamies supermat, en bok med massa roliga recept i. I helgen testade jag over night oats och det var en himla smidig frukost.Det kan gå under namnet Bircher müsli också eller övernattsgröt/Davosgröt.DSC03336Faktiskt så hade jag testat en gång för nåt år sedan, men nope då var det inget för mig. Har du testat något liknande?

Principen är att man fixar en kall müsli/havreblandning som får stå till sig i kylen. Man kan smaksätta med vad man vill t.ex. rivet äpple, bär, frukt, nötter eller vad man nu kan gilla. Sen äter man med yoghurt eller mjölk. Jag vet vi sett det några gånger när vi varit i Tyskland, men inte här hemma :) På hotell då..DSC03332Receptet var i gram, men det kanske inte är så man orkar stå och väga en massa när man har lite bråttom, så jag delar recept på hur jag gjorde här.

Over night oats

  • 1,5 dl havregryn
  • 0,5 dl apelsinjuice
  • 0,75 dl (valfri) mjölk (späd ev. med mer om det blir för tjockt)
  • 1 nypa vaniljpulver
  • 1 nypa kanel
  • 1/4 banan

Mixa banan, juice, mjölk, kanel och vanilj. Rör i havregrynen. Häll upp i en mindre burk eller t.ex. i ett glas. Sätt lock eller plast på och ställ in i kylen över natten (eller minst 6-8h). Då får du en krämig gröt att äta på morgonen :)

Detta blir en större portion.

Servera med bär, nötter frön, frukt och yoghurt eller mjölk.

Vill du ha inspiration på hur andra gjort kan du hitta fler recept här hos: Back to her roots som visar flera olika smakkombinationer, hos Dietist Annica finns också en version. Hos BBC food finns en annan variant med banan och äpple och en med linfrö och mycket hallon i (en himla fin rosa färg på denna).

Spara

One thought on “Over night oats

Kommentera

