Ännu mera bröd

DSC03283Jo, skam den som ger sig, jag gick på att baka glutenfritt bröd igen. Jag köpte hem några olika sorters mjöl till första testat som vi nu hade kvar av hemma. DSC03286På biblioteket hittade jag boken Friendly bread och var laddad för att börja baka. DSC03292Först blev de några frallor med fröer i (jag hade också i russin). DSC03306Sen blev det ett bröd med havre i..DSC03312Det blev inte direkt så som på bilderna, jag använde samma temperatur som i receptet och vår ugn är nästan ny, men ändå blev det i ljusaste laget. Men, men ;)DSC03320Jag blev liite besviken på boken, för det är angivet i dl och inte i gram. Smidigt på ett sätt, men med vikt så får man det mer exakt och slipper torra degar. Lite minus också för det var så galet mycket jäst i. Man vill liksom inte det ska smaka jäst. Dock stort plus för fina bilder och mycket inspiration och liksom en trevlig bok. Tror det är en smaksak vad för böcker man gillar.

..så jag lånade hem en annan bok (Nytt bröd: baka gott utan gluten) där det används mindre jäst, så den ska vi baka ur om någon vecka :)

I vilket fall, frallorna var helt okej, men det större brödet blev helt grynigt. Liksom sandigt. Det skulle vara många ingredienser i, men jag misstänker det kan ha varit rismjölet eller potatismjölet som gav det gryniga. Är det kanske någon av er som råkat ut för samma sak?

I varje fall så tänkte jag inte ge mig där heller för i veckan ska vi göra pizza vilket var väldigt längesedan :)

Vad har du för erfarenheter av att baka glutenfritt (utan mjölmixer)? Det är alltid roligt att höra..

2 thoughts on “Ännu mera bröd

  1. bakbokmat juli 25, 2016 / 9:49 e m

    Jag har bara bakat pajer och kakor utan gluten, men är sugen på att testa matbröd också. Vi har två glutenintoleranta släktingar som jag gärna vill bjuda på hembakt.

    • Alexandra Ljungberg juli 25, 2016 / 10:04 e m

      Ja då får du testa :) vi gjorde pizza idag med majsmjöl å de blev toppen :)

Kommentera

