Glutenfria pannkakor

DSC03299Vi fortsätter på temat glutenfritt och den här gången blir det pannkakor (kan varna för det även kommer mer bröd här framöver). Sååå goda dessa pannkakorna är alltså! Stort plus för man känner sig mätt på dem länge. Inte däven utan mätt på riktigt :)

Detta kanske förresten kan vara något för sommarens picknickar? :)

De är glutenfria då de görs på bovetemjöl (som ju är en ört) och på havregryn (välj glutenfria havregryn om du är intolerant). Jag har inga problem med havregryn så hade även havremjölk istället för vanlig mjök. Men där kan man göra som man vill. DSC03298Jag hade vaniljyoghurt till, blanda i vaniljpulver och lite honung i turkisk yoghurt (eller liknande variant).

Det är lite svårare att vända dessa pannkakorna än att vända ”vanliga” så jag gjorde mina något mindre. En sats räcker gott och väl till 2 personer, vi var proppmätta efteråt. DSC03297Bär är ju också himla gott till. Jag hade jordgubbar :)

Receptet har jag hittat på sidan kokaihop. Det ska även gå att göra våfflor av smeten så klicka in på länken ifall du heller vill ha just våfflor. Kan dock tro man får minska på mjölken något isåfall.

Glutenfria pannkakor

  • 4,5 dl valfri mjölk
  • 2 dl havregryn
  • 1/2 dl bovetemjöl
  • 1/2 dl maizena majsstärkelse
  • 3 ägg
  • en nypa salt

Häll mjölken i en mixer/blender eller högre skål. Häll i havregrynen och mixa 30 sekunder så det blir slätt. Häll i resten av ingredienserna och mixa lite till. Låt stå och svälla 30 min eller så.

Stek i het panna, ha antingen i 2 msk smält smör i smeten eller ha smör i pannan mellan varannan pannkaka eller så.

 

 

Spara

Spara

Kommentera

