Glutenfria frallor

DSC03121Nu går vi vidare på att testa nya saker. Denna gången blev det glutenfria frallor :)

Det bästa med glutenfritt bröd är just glutenet tycker jag, eller dess ickeexistens ;) Det handlar inte om att knåda brödet till perfektion för att glutenet ska komma till sin rätt. Det är i princip bara att blanda ihop degen.DSC03124Degen blir däremot mycket lösare än vanligt.. och är väldigt kladdig..

Istället för mjöl på händerna är det bättre att ta lite matolja, för då blir inte brödet för torrt. Det är lätt att lockas till att ta mer mjöl, men där får man hålla sig lite.

Detta är bakat på bovetemjöl och havremjöl. Havremjöl fixar man lätt själv genom att mixa havregryn till ett mjöl en minuter eller så. Jag är inte glutenintolerant så vi använde vanliga havregryn, tål man inte däremot så ska man ju gå på den glutenfria varianten.DSC03125De här frallorna blev faktiskt riktigt goda och inte torra för fem öre. Nästa gång ska jag ha i lite fröer :)DSC03132Receptet hittade jag på Baka gott utan gluten och du hittar det här nedanför. Jag justerade om liite och såhär blev det då..

Glutenfria tekakor

16 g jäst
500 g mjölk
20 g olja
1 msk
100 g glutenfritt havremjöl
140 g bovetemjöl
1 tsk salt
1/2 tsk brödkryddor
20 g fiberhusk
olja till utbakning

 

Vispa ner jästen i mjölken. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en jämn deg.Låt degen jäsa i en bunke övertäckt med plast i cirka 2 timmar.Olja in händerna och bänken väl.

Skär degen i 8 bitar, rulla till bollar.

Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper och platta till dem. Nagga om du vill. (strö lite mjöl över om du vill)

Sätt ugnen på 200 grader.

Låt tekakorna vila på plåten i cirka 30 minuter.

Grädda i 15 minuter.

Låt svalna helt innan du skär i dem.

Spara

3 thoughts on “Glutenfria frallor

  1. Charlotte Uleskog juli 19, 2016 / 1:06 e m

    Skönt att slippa knåda så mycket! Gör att jag kan tänka mig detta bröd trots att jag inte är glutenintolerant

    • Alexandra Ljungberg juli 19, 2016 / 1:31 e m

      Ja samma för mig, inte för det smakar som ljust och fluffigt bröd. Men det blev gott och saftigt och man håller sig mätt på det länge. Skulle man inte gilla kan man alltid göra pannkakor på bovetemjölet för det är garanterat gott :D

Kommentera

