Glutenfria brownies

DSC03229Innan så bakade vi en hel del, men nu på senare tid har det blivit lite mindre. Men när jag väl tar mig tiden så blir det lite extra fix och trix med det istället (förutom förra veckan isåfall när vi gjorde rulltårta ;) )DSC03234Igår bakade vi brownies, istället för vanligt mjöl är det kokosmjöl i. Det är ju alltid roligt att prova något nytt. Man rör i kakaon i det smälta smöret så det blir som chokladsås..

Som ni ser på bilden ovanför så gjorde jag en form av bakplåtspapper, jag brukar häfta ihop med fyra häft så håller det ihop. Det är himla smidigt för då kan man göra så stor form som man behöver. DSC03236Sen åkte smeten in i ugnen och här får man passa ganska noga för står de inne för länge så blir de torra. 16 min var på gränsen till för länge. DSC03238Sen åt vi dem med jordgubbar och vispad grädde..DSC03242Och det blev en himla god fika :)DSC03260Receptet på de glutenfria brownies:arna kommer här..

Glutenfria brownies

  • 100g smör
  • 1 dl kakao
  • 0,75 dl strösocker
  • 0,75 dl farinsocker
  • 4 ägg
  • 1 nypa vaniljpulver
  • 1 dl kokosmjöl
  • 1 dl grovt hackade valnötter

Smält smöret och rör i kakaon. Vispa äggen lätt så gula och vita blandas, vispa i sockret så det blandas. Häll i kokosmjöl och kakao/smörblandningen och vispa ihop tills det inte finns klumpar kvar (det ska inte vispas som till sockerkaka utan bara blandas). Grädda i 175 grader varm ugn ca 15 min. Känn med en sticka, det ska vara lite kladdigt, men absolut inte rinnigt. Ta ut och låt svalna och skär sedan i bitar.

Receptet hittade jag ursprungligen på Kung markattas sida, men jag ändrade om lite då vi inte hade så mycket honung hemma.

3 thoughts on “Glutenfria brownies

  1. Carita Liljendahl juli 17, 2016 / 3:14 e m

    Så vackert det ser ut i sin enkelhet och så gott man vet att det är!

    • Alexandra Ljungberg juli 20, 2016 / 10:07 f m

      Tack så mycket :) ja vissa saker är konstigt nog nästan alltid gott :)

Kommentera

