Ugnsbakad havregrynsgröt med blåbär

DSC03050Det här kanske kan låta lite skrämmande ;) Men se det är det inte. Det här blir en väldigt smidig frukost. Man kan göra den på förhand och sen bara värma i micron när det är frukostdags. Jag testade att frysa i portioner och det smakade samma som den som var ”nygjord”. DSC03054Sen så toppade jag med lite nötter, frön och honung…DSC03066När det väl är dags att äta passar det bra med någon typ av mjölk till..Kan tro att detta är något man gillar, eller så gillar man det inte ;) Men det är ju alltid roligt att testa något nytt, så testa du med :)

Här kommer receptet..

Ugnsbakad havregrynsgröt med blåbär

  • 1 ägg
  • 2,5 dl valfri mjölk (jag hade havremjölk)
  • 2,5 dl havregryn
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 nypa salt
  • ev. 1/4 tsk malen ingefära
  • 1/4 tsk kanel
  • 2 tsk honung
  • 1/2 dl nötter och frön
  • 2 dl bär (jag hade blåbär)

Vispa ihop ägg, mjölk, salt och ev. ingefära. Rör i havregrynen. Smörj en mindre form och lägg i bären, häll över havreblandningen och toppa med nötterna. Ringla över honungen och strö över kanelen. Grädda i 175 grader i sådär 20 min eller tills det stelnat.

Låt svalna lite och servera med mjölk. Vill man så kan man ha i 1/2 mosad banan om man gillar.. och såklart välja andra bär eller frukter. T.ex. nektarin och hallon :)

Receptet hittade jag i boken Green Kitchen Stories, men jag ändrade om en hel del. Skulle du ha ett annat recept får du gärna tipsa :)

UPPDATERING:

Jag testade att ha i en nektarin och ca 3 dl björnbär. På toppen är det en blandning av 1/2 msk honung 1/2 msk kokosolja, fröer och nötter. Strö över innan den får gå i ugnen. Då får man en lite knäckig yta.

Spara

3 thoughts on “Ugnsbakad havregrynsgröt med blåbär

    • Alexandra Ljungberg juli 14, 2016 / 9:41 f m

      Japp testade först utan, men gav verkligen ingen smak. Gillar egentligen inte när det är för sött, men här känner jag det behövs ;) men är ju en smaksak :) äppelmos till eller banan i skulle nog vara gott annars, men innehåller ju socker det med ;)

Kommentera

