Vi testar en drös ”mjölkprodukter”

DSC02572.JPGÄven om man inte äter vegansk eller vegetarisk kost, själv, eller om man för den delen är allergisk själv.. så kan det ju komma de tillfällen när man kanske ska bjuda någon som är, eller för den delen vill testa något nytt.

Förra veckan och veckan innan gick jag lös på att testa diverse produkter som man kanske skulle kunna tänka sig att köpa, så varför inte dela med mig av hur de var.

Jag är en total yoghurt freak på naturell yoghurt, men gillar inte så mycket de med smak på för de är så übersöta och jag gillar syrligt. Så här har jag köpt ”naturella” produkter.

Först testade jag naturell Mild & Creamy från Alpro (kostade ca 26kr) 2% fetthalt. Faktiskt helt okej, inte så god att äta endast som den är. Jag hade i lite vaniljpulver och sen blåbär, grapefrukt och müsli på. Inte lika syrlig som vanlig yoghurt, men ändå god och krämig i konsistensen. Enda nackdelen är att den är ganska dyr.

Har hört den naturella sojayoghurten från Planti ska vara snäppet bättre, men det ekar fortfarande tomt i hyllan på den produkten där vi brukar handla. DSC02699Så går vi över på havre..havreprodukter var tills i förra veckan bland det *ckligaste jag smakat. Men inte nu längre. Denna kaffemjölken som heter iKAFFE och som kommer från Oatly är sååååå god! Believe me! Jag hade kunnat ha den istället för vanlig mjölk nästan alltid. Funkar också till smoothies eller till gröt. Vet inte hur nyttighetsfaktorn är, men det kanske någon av er vet?

Lite minus för jag inte tyckte den skummade så bra och för att det var superjobbigt att läsa typsnittet på paketet. Mina ögon gav lite upp, så jag smakade istället för att läsa vidare. DSC02700Sådär ja! En bild på mig också, haha!DSC02687Sen testade vi sojagrädde från Alpro, åååå den är ju också såå god! Jag gillar inte den fettiga smaken som är på vanlig grädde så mycket. Denna är liksom fluffig och mer lätt. Det håller formen fint, men den faller lite snabbare å blir lättare rinnig än vanlig grädde. Ska man göra tårta kanske inte man ska använda denna om man vill ha fint spritsat mönster för så bra stadga har den inte. Men till en enkel sommartårta eller till mer ”rustik” look så är den toppen.

Lite minus för det känns som det är en massa tillsatser i som kanske inte är så himla bra. DSC02703Sen testade jag mandelmjölk från Alpro. Den va väl sådär, den smakar lite dammigt liksom. Funkar bra till gröt och är helt okej att ha i kaffe, men den är liksom både blaskig och fet i smaken på samma gång. Inget vi köper igen helt enkelt.

Kan dock tänka denna är väldigt bra för bakning, testade den till chiapudding och där var den däremot riktigt bra!DSC02689Sist ut här har vi iMAT Fraiche från Oatly. Denna är också super! Kanske inte så god precis som den är, men smaksätter man den så funkar den finfint. Jag blandade i senap, salt, peppar och dragon till en dressing som var urgod. Testade också att ha den i en köttfärsgryta och det funkade finfint. Inte lika syrlig som creme fraiche, men samma krämighet. Nu vill jag typ jobba på Oatly för jag blev så inpirerad av deras grejer :)DSC02657Slut på testet för denna gången, jag har köpt alla produkterna själv så det är ingen smygreklam.

Har ni några tips så skriv gärna en kommentar, det blir roligt att läsa och kanske testa något nytt av era tips..

Spara

4 thoughts on “Vi testar en drös ”mjölkprodukter”

  1. Asta juni 13, 2016 / 11:04 e m

    Äh -verkar som att min kommentar försvann i cyberspace. Jag skrev i alla fall att det här var ett spännande test. Har funderat på att göra något liknande för att se hur de smakar. Och hur de funkar i mat.

    • Alexandra Ljungberg juni 14, 2016 / 6:43 f m

      Å nej! Det är så himla retligt när det händer 😔 ja de va roligt att testa något nytt, du får hojta till om du gör det samma 😊👍🏻

      • Asta juni 14, 2016 / 8:14 f m

        Det jag funderar på mest är hur det fungerar till popcorn. Jag dricker nästan aldrig mjölk – utom till popcorn. Där är det viktigt.

      • Alexandra Ljungberg juni 14, 2016 / 8:17 f m

        Oj jisses :) coolt! Ska man dricka det bara som det är så vinner nog vanlig mjölk om du frågar mig, alt någon alternativ med chokladsmak ;) men smaken är ju olika, vet många som gillar å dricka havrevarianten, men har inte riktigt kommit dit än att jag gillar den så mycket ;)

Kommentera

