Det är nu man ska blanda surdeg

DSC02566.JPGDen som väntar på något gott..men i detta perfekta surdegsvädret behöver man inte vänta för länge. Ska man någon gång sätta en surdeg så går det så himla mycket lättare på sommaren, i alla fall om du frågar mig. Får du ändå inte fart på den kan du testa att ha i lite rivet äpple i den första blandningen.

Jag blandade starten till denna surdegen igår, och se det har redan börjat bubbla lite :) Jag brukar köra starten med ekologiskt rågmjöl och sen använda vanligt vetemjöl. När bröden sen väl är klara kan de se ut såhär..IMG_7703Vill du blanda till en surdeg så hittar du recept/tillvägagångssätt här. De senaste gångerna har jag bara blandat lika delar mjöl + vatten och ökat på blandningen var dag tills den bubblat. Det finns garanterat de som säger man absolut inte ska göra så, men det funkar uppenbarligen så jag antar man kan göra som man känner ;)

2 thoughts on “Det är nu man ska blanda surdeg

  1. Fru P juni 3, 2016 / 9:47 f m

    Nu blev jag bra sugen att sätta igång en, det var åtminstone ett år sen sist…..

    • Alexandra Ljungberg juni 4, 2016 / 7:23 e m

      Å samma här nästan, tror jag använde surdegen sist innan jul eller kanske i höstas ;)

Kommentera

