Kokostoppar med citron

DSC02441Kokostoppar har väldigt länge varit min o-favoritkaka av alla småkakor. Så jag gav mig på att baka några för att se om jag möjligtvis ändrat mig.DSC02446Och jo det har jag nog faktiskt gjort, för de blev himla goda. Jag försökte spritsa ut smeten men det var stört omöjkigt så jag klickade ut och formade dem med fingrarna. Sen ringlade jag lite smält choklad på toppen. DSC02447Låter man smeten svälla sådär 20 min innan man gör kakorna blir de inte sådär superkompakta som de lätt kan bli. Sen är det rom i också ;)

Kokostoppar med citron

  • 50 g smör
  • ägg
  • 1 dl socker
  • 5 1/2 dl kokosflingor
  • rivet skal av en 1/2 citron
  • 1 msk rom
  • lite mörk choklad

Smält smöret i en liten kastrull tillsammans med socker och rom. Låt det precis börja bubbla. Lägg kokosen i en skål och häll över smörblandningen, rör runt och ja sedan i äggen. Rör ihop och låt svälla 20 min eller så.

Klicka ut på en plåt och forma till små kakor. Baka av i 175 grader i sådär 10 min eller tills de är gyllenbruna. Låt svalna och ringla sedan lite smält mörk choklad över. De går utmärkt att frysa kakorna.

3 thoughts on “Kokostoppar med citron

  1. Carita Liljendahl maj 23, 2016 / 11:04 f m

    Ser mycket läckra ut och kanske inte är så svårbakade heller :-)

    • Alexandra Ljungberg maj 24, 2016 / 10:26 e m

      Nope de här var nog de lättaste kakorna jag bakat nånsin :) bara att blanda och lägga på plåten. Man behöver inte ens vispa :)

  2. Ruth | HungryHeart.se maj 24, 2016 / 8:43 e m

    Men jag svimmar nästan vad gott det ser ut! Citron och rom i kokostoppar alltså – ja tack!!

Kommentera

