En sorts ramen

DSC02521Ibland undrar jag varför vi inte äter sån här soppa oftare. Det är ju både gott och fräscht och nyttigt också får man nog säga. Det ska ju vara ramen (soppa) men tror inte att någon ifrån Japan skulle hålla med om det, så låt oss säga det är en nudelsoppa.DSC02522Erik var iväg på Möllan och köpte sesamolja, nudlar och koriander. Har ni sett vilken fin koriander :)DSC02524I soppan hade vi böngroddar, shiitake (svamp), purjolök och kyckling. Sen är det koriander, lime, ingefära och vitlök som smaksättning.  DSC02527Receptet hittade jag på Tasteline. Men vi körde kokt kyckling och en halv sats. Vill du kolla in receptet så hittar du det här.DSC02529Det här får vi garanterat laga igen, tur vi har nudlar kvar. Egentligen så ska man ju koka buljong själv för en riktigt sån här soppa, men i ärlighetens namn så har man ju inte alltid tid till det. Jag tycker Garants fond är väldigt bra om du vill ha tips på just buljong.

7 thoughts on “En sorts ramen

  1. Asta maj 22, 2016 / 10:48 e m

    Håller med! Varför äter man inte det oftare. Minns fortfarande första gången jag åt det. Många år sedan på Wagamama i London.

    • Alexandra Ljungberg maj 23, 2016 / 8:11 f m

      Å spännande :) Vi har letat på flera ställen runt Malmö, men inte hittat någon restaurang som direkt lagar. Antar det är en bra anledning att åka på semester ;)

  2. Asta maj 23, 2016 / 5:09 e m

    Du får ta dig över sundet. Wagamama finns i Köpenhamn och säkert flera andra japanska restauranger.

  3. Fru P maj 23, 2016 / 9:50 e m

    Så sant det ser ju bara så gott ut!

  4. Annie/Vegokäk juni 7, 2016 / 4:41 e m

    Åh, jag behöver verkligen mer ramen i mitt liv! Tack för att du påminner mig om det!

Kommentera

