Tårta med citronfromage och jordgubbar

DSC02455Hur många bilder på en tårta kan det få plats i en bloggpost? Ganska många faktiskt, så det kommer en bunt här.

Tårtor med sugarpaste på i all ära, men jag gillar de enklare och mindre söta tårtorna bättre. Hellre grädde för min del är smörkräm, men det är ju som allt annat en smaksak. DSC02478Erik fyller år nu i veckan så i dag hade vi ett mini-kalas. Så därför tårtbakandet. DSC02489Han önskade sig en mindre söt tårta och jag hittade inte ett recept på vad jag var ute efter så det blev en egenkomponerad version.

Ibland tycker jag man får ta till genvägar, så fyllningen är hemkokt jordgubbskompott och köpt citronfromage. Lätt fräscht och gott :) Runt om är det grädde i en liten ombre-effekt. Först la jag ofärgad grädde runt om och så är det grädde färgad med lite blå karamellfärg i på toppen och lite på sidorna. DSC02491Om du vill baka en likadan tårta själv, så kommer receptet på tårtan här..

Tårta med citronfromage och jordgubbar

Tårtbotten

  • 2 ägg
  • (knappt) 2dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 50 g smör
  • 1 dl mjölk

Smält smöret. Vispa socker och ägg pösigt. Sikta i mjöl, bakpulver och vaniljsocker, häll i smör och mjölk och rör ihop. Häll i en smord och bröad form och baka av i 175 grader varm ugn sådär 25-30 min eller till en sticka kommer ut torr. (Formen jag använde till tårtan på bilden är lite mindre än en normalstor form)

Fyllning

  • 1 paket citronfromage (förbered enl. instruktioner på paketet. Jag köpte en från Ekströms)
  • Jordgubbskompott (koka ihop 1 litet paket tinade jordgubbar + 1/2 dl socker. Låt koka tills de fått en mörkare färg och bären kokat sönder. Sådär 10 min)

Dela kakan i 3 bottnar. Bred jordgubbskompotten underst och lägg sedan fromage ovanpå. Upprepa för lager 2. Bred grädde på tårtan (jag behövde 3,5 dl) och dekorera enligt tycke och smak.DSC02506Som present fick Erik lite grejer som vi kan smaska i oss framöver. Bland annat lite kex, en lokalproducerad grillost och lokalproducerad jordgubbssylt (ifrån Vareborg som ligger utanför Varberg). Det är min lillasysters man som fixat etiketterna till burkarna år jordgubbsföretaget. Den ena sylten är smaksatt med kardemumma så det ska bli roligt att testa.

2 thoughts on “Tårta med citronfromage och jordgubbar

  1. annascuisine maj 15, 2016 / 9:34 e m

    This looks so delicious. I want a slice. :D

  2. underbarahem maj 16, 2016 / 9:34 e m

    Ser otroligt gott ut, får nog bli en tårta till helgen!
    Ha en bra vecka!
    Birgitta

Kommentera

