En dos inspiration!

Desktop3

Här kommer som utlovat en dos inspiration! Det är inte utan att man vill vara i köket och laga mat just nu.Tipsen kommer från andra bloggare och läsare på Facebook. I helgen ska vi göra burekrullar som jag hoppas blir goda, så recept kommer när vi testlagat.

Först däremot får ni gärna läsa vidare och kanske hitta någon ny receptfavorit..

Timans kök delade recept på denna broccolisoppa med soltorkade tomater, med breadsticks till (de ser verkligen urgoda ut). På bloggen finns också en massa fina bilder och vegetarisk inspiration. Za’atar tror jag är på frammarsch så spana in detta receptet för kryddblandningen som bland annat kan strös på rostad potatis.

Bak bok mat delade recept på en lättlagad linssoppa, även den vegetarisk. Förutom en del recept har hon också många boktips :) De kör vegetariskt en gång per vecka vad jag vet och försöker hitta nya favoriter

På bloggen Vegokök hittade jag en sammanställning av recept från april månad. Där finns några husmanskostklassiker som bör spanas in :) Lättlagad vegetarisk mat är det svårt att få för mycket av.

Sallad med lax är också ett tips som kommit in. Sallad passar ju massa bra nu när det börjar bli lite varmare, jag hittade en fin laxsallad på Jennys matblogg. Jag gillar att göra dressing på creme fraiche, dijonsenap, dragon och lite honung, men köpedressing går ju bra det med.

Burritos är alltid en höjdare och här är ett recept på just burritos med svarta bönor och ris. Lätt att göra och det känns som mat som många gillar. Typ ”fredagstacos” men ändå inte.

Capture33

Boktips har också kommit in på boken Plenty: vegetariska favoriter. Tipset kommer från Timans kök. På Bokus är recensionerna goda, jag vill låna boken nu! :)

En annan sak som jag också tror vi får se lite mer av framöver är glasstårta, hemmagjord sådan. Via Instagram hittade jag den här urfina glasstårtan på temat Frost. Jag blir jättesugen på att göra glasstårta själv. På tal om bakning hade jag i tanken att göra en hallonmoussetårta med kladdkakebotten, vi får se hur det går med det.

Förresten är du en som gillar chokladpudding så får du klicka dig in här till Sockervisp som gjort just supersmarrig chokladpudding. Capture22Jag brukar inte kolla Youtube så ofta, men jag hittade till bloggen Onekligen där jag fann ett fint youtubeklipp om hur man gör palek paneer. Men de har också fler klipp på vegetarisk matlagning.

Capture

Vill man baka något lite smått galet och väldigt sött ska man leta inspiration på Nerdy Nummies. Hon bakar allt från spider-man cookies till grumpy cat-tårtor ;)

Nu var det slut på inspiration för det här inlägget, vill du dela med dig av något vi andra borde laga så dela bara länk eller recept i en kommentar. Bra recepttips kan man aldrig få för många av :)

2 reaktioner på ”En dos inspiration!

  1. Annie/Vegokäk maj 6, 2016 / 11:34 f m

    Åh vad fint! Hoppas att du kommer tycka om recepten :)

Lämna en kommentar