Sötpotatiswraps med pesto

DSC02269Jag fick tipset att göra dessa wrapsen från en tjej i vår stickgrupp, såå goda de blev. Jag som inte ens gillar sötpotatis normalt sett blev positivt överraskad.

Jag fuskade lite från originalreceptet och slängde in alla grönsakerna i ugnen. Så efter allt är detta en lättlagad rätt och så är den vegetarisk med dessutom. Löken kan annars karamelliseras om man har mer tid över.DSC02271Man brer lite pesto på bröden innan de rullas ihop, men kryddorna som är på grönsakerna gör också sitt för smaken. DSC02272Så till receptet..

Sötpotatiswraps 4 portioner (6 mindre)

  • 1 större sötpotatis, tärnad
  • 8 champinjoner, delade i mindre bitar
  • 1 större gul lök, delad i mindre bitar
  • ca 10-12 plommontomater, halverade
  • 1 klyfta vitlök (eller mer om du vill)
  • pesto
  • riven parmesanost
  • tortillabröd

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg grönsakerna/potatisen på en plåt med bakplåtspapper. Ringla över kryddolja..här får man improvisera lite, jag tog på ett ungefär:

Kryddolja

  • 1,5 msk olivolja
  • 1 tsk rosmarin
  • 1/2 tsk spiskummin
  • lite chilipulver
  • salt

Ringla över grönsakerna och sätt in i ugnen. Rör om emellanåt och låt stå inne tills allt är klart, ca 35 min.

Värm bröden i en stekpanna eller i micron. bred på lite pesto, lägg på lite grönsaker, toppa med lite parmesan och rulla ihop. Servera gärna med sallad. DSC02274Det bästa med sån här mat tycker jag är (förutom att den är god) att man kan göra större satser och frysa in. Det funkar att göra rullarna och linda in dem i folie/plastfolie och sen ta med till lunch. DSC02276

11 thoughts on “Sötpotatiswraps med pesto

  1. Carita Liljendahl maj 4, 2016 / 9:32 e m

    Jag som inte är någon större potatisvän kanske kunde bli en vän av den söta potatisen :-)
    Menar, om den kan se söt och leende och snäll och fin ut ;-)

  2. bakbokmat maj 4, 2016 / 10:39 e m

    Oj vad gott det lät! Såväl sötpotatis som pesto och parmesan hör till mina favoriter. Och barnen gillar ju det mesta om det rullas in i ett tortillabröd.)

  3. annicaaktiv maj 5, 2016 / 7:19 f m

    Hur smakar sötpotatis, går den att jämföra med nån annan grönsak eller rotfrukt ;)

    • bakbokmat maj 5, 2016 / 7:16 e m

      Kanske som en blandning mellan vanlig potatis, morot och palsternacka. Men sötpotatisen

      • annicaaktiv maj 5, 2016 / 10:18 e m

        Tack för svar, det känns som jag måste prova den :)

    • Alexandra Ljungberg maj 5, 2016 / 8:20 e m

      Får hålla med föregående :) Första gången jag åt det var det som mos, men det var nån söt salsa till och kombinationen blev verkligen som smaken av pumpa tillsammans. Pumpa är inte riktigt min grej ;) Men när man ugnsrostar dem såhär blir de supergoda, lite åt morotshållet :)

      • annicaaktiv maj 5, 2016 / 10:11 e m

        Tack, då ska jag prova :)

Kommentera

