Vegetarisk smörgåstårta

DSC02201Tro det eller ej, men jag har gjort en smörgåstårta. Nu blir det lite dubbelt här för detta är mitt bidrag till månadens tema Vår på Monathly makers, så originalinlägget hittar ni på I gott pysselsällskap.

Det blev vårliga skott och vårliga färger. Normal sett är smörgåstårta min ogilla-mat, bröd utan kanter, majonäs, leverpastej och mimosasallad är inte riktigt min grej. Så det blev en egen version helt enkelt. Och så blev den vegetarisk!DSC02185Det här var ingredienserna jag använde (+ plus ägg som låg i kastrullen och kokade).2016-04-23Så här kan man gå tillväga:

  1. Skär bort rundningen på brödskivorna så de passar mot varandra och bestäm hur många lager du vill ha.
  2. Mixa ihop krämen.
  3. Bred ett tunt lager kräm på understa lagret, lägg på kokt och hackat ägg.
  4. Lägg på ett lager bröd till.
  5. Bred kräm på hela tårtan och piffa till den enligt tycke och smak.

Jag gillar när det inte är för mycket kladd men det är ju bara att ta med om man gillar när det är lite mer såsigt.

Kräm till smörgåstårta

  • 1/2 paket cream cheese
  • 2 msk cream fraiche
  • lite färsk basilika
  • 1/2 liten klyfta vitlök
  • salt + peppar.

Mixa ihop allt och smaka av med salt och peppar. Så här gjorde jag, men blanda som du tycker blir bra.

Snabb-picklad rödlök

  • 1/2 rödlök
  • 1 msk socker
  • 1 msk vitvinsvinäger (knappt)
  • 2 msk vatten

Koka upp lagen och lägg i den skivade löken. Låt koka ett par minuter och låt sedan kallna i lagen.

DSC02203DSC02220

Som garnering hade vi:

Avocado, fint skivad sallad, rädisor, picklad rödlök och så ägg. Till alltihopa hade vi balsamicodressing.

Himla gott blev de, vilket jag aldrig trodde jag skulle säga. Det känns som rätten passar bra såhär på våren, dels på grund av de vårliga färgerna, men också för att de nu börjar blir lite lite varmare ute och då passar det ju med kall mat. Detta kändes faktiskt relativt nyttigt med :) Är det någon som testar att laga så hojta gärna till..

3 thoughts on “Vegetarisk smörgåstårta

  1. Asta april 23, 2016 / 9:30 e m

    Där är jag precis tvärtom! Jag vet att folk suckar när smörgåstårtan kommer fram och att det är liksom SÅ ute – men jag älskar det :) – jag blir jätteglad. Sedan får det inte vara för mycket gägga – det gillar inte jag heller utan det ska vara mycket innehåll i den helt enkelt och majonnäs ska det egentligen bara vara runt om utanpå. Min syster gör de allra bästa!

    • Alexandra Ljungberg april 23, 2016 / 10:05 e m

      Å roligt att höra ändå :) kan tänka det är godare när man gör en klassisk variant själv. Hoppas det blir smörgåstårta snart för din del 😄😄👍

  2. Fru P april 25, 2016 / 10:35 f m

    Så gott det ser ut😋

Kommentera

