Sallad med halloumi och citrondressing

2016-04-09DSC02058DSC02062Det här kan faktiskt bli en ny favorit, både Supermix och citrondressingen. Jag testar Paulúns Supermix via Buzzador så det blev en spännande utmaning att hitta något som passade till. Det var inte så svårt, men lite klurigt är det ju alltid.

Supermixen är blandat ris, quinoa, linser och pumpakärnor (just denna sorten) och allt kokas klart på 20 min, en påse innehåller 8 portioner, den är också lite kryddad. Det var lätt att laga och känns definitivt matigare än bara vitt ris. Jag gillade att det var mycket tuggmotstånd och att  riset/grynen ger en fin färg åt rätten man lagar. Det blev lite rester över som vi idag blandade upp med ”vanligt” ris och det funkade toppen. Det enda negativa jag kan komma på är att det är lite buljongig smak på, jag hade kunnat vara utan kryddningen. Men allt som allt, och ärligt talat, superbra produkt som jag garanterat kan tänka mig att köpa igen. Bra om man vill lära sig att äta linser och liknande också för här smygs det liksom in och passar väldigt bra ihop med de övriga ingredienserna i mixen.

Jag diskuterade dressingar som passar till halloumi och fick tips från en kompis att citron passar bra till, så vi körde på det. Den var supergod kan jag säga, så testa verkligen om du ska göra en sallad! Den är sötsyrlig och jag tror den passar urbra nu framåt sommaren till t.ex. grillat.

Ett ungefärligt recept på salladen kommer här..

Sallad med halloumi och citrondressing

  • 1 halloumiost
  • plommontomater, med mycket smak
  • valfri sallad
  • kokta gryn, t.ex. produkten ovan
  • en halv näve hackade basilikablad

Citrondressing

  •  1 tsk flytande honung
  • knappt 1 tsk rivet skal av citron
  • 1 msk citronsaft
  • 1 msk olivolja
  • 1/2 klyfta vitlök, riven
  • lite salt och peppar

Blanda ihop ingredienserna och låt stå minst 30 min, servera med salladen.

(När vi lagar mat räcker 1 halloumiost till 2-4 personer beroende på vad man har till. Här räckte det till 3 portioner, surdegsbröd passar utmärkt till).

3 thoughts on “Sallad med halloumi och citrondressing

  1. bakbokmat april 11, 2016 / 5:35 e m

    Halloumi är ju så gott! Jag ska testa att göra vegetarisk halloumistroganoff imorgon.

    • Alexandra Ljungberg april 11, 2016 / 5:48 e m

      Å spännande, det har jag aldrig hört man kan göra på halloumi :)

Kommentera

