Storkok med sojafärssås

DSC01950DSC01939DSC01933Kommer ni ihåg Gröna februari, bloggutmaningen vi hade där vi delade ett vegetariskt recept var måndag i den månaden. Vi har fortsatt och kör på Grön måndag. Så den första måndagen i månaden kommer det därför en dos vegetarisk inspiration. Som idag :)

Jag bjuder på lättlagad mat som passar till storkok. Det blir ”köttfärssås” med spagetti, överbliven mat går utmärkt att frysa i portioner eller göra andra rätter av, t.ex. paj eller burritos.

Storkok är himla bekvämt ibland och förresten vem gillar inte köttfärssås. Jag använde sojafärs från ICA, jag tycker den är bra för den är inte så mycket kryddad men snabbare än att koka den torkade/okryddade.

Egentligen är jag inte så jättemycket för halvfabrikat, men just sån här färs är himla användbart. Det är liksom inte alltid man har tid att stå vis spisen en massa och detta går ju snabbt och lätt att laga. Dessutom är det ju helt okej att ibland ta de snabba alternativen, det bästa i detta fallet är att det faktiskt blir relativt nyttig snabbmat.

Ska man köpa krossade tomater tycker jag Mutti är de bästa, de har en lite sötare smak och så är de finkrossade.

Men nu vet ni vad så kommer receptet..

Vegetarisk köttfärssås (6-8 portioner)

  • 300g sojafärs (jag hade färs från ICA)
  • 1 större gul lök, hackad
  • 1 stor morot, grovt riven
  •  3 msk tomatpuré
  • 1 tsk torkad dragon
  • 1/2 tsk torkad basilika
  • 2 burkar krossade tomater
  • 1/2 burk vatten
  • 1/2 ask halverade körsbärstomater
  • salt/peppar

Fräs lök och morötter i lite olja tills de mjuknat i en större gryta. Häll på tomatpuré, tomatkross, tomater, dragon och vatten. Låt puttra 10 min eller så tills det kokat ihop. Häll i färsen och låt puttra 5 min till. Krydda av med salt och peppar. Ev. får man tillsätta lite vatten till för färsen sväller ganska mycket.

Servera med nykokt pasta och kanske lite riven ost.

(Jag skrev vegetarisk för är osäker på om färsen är vegansk, så går det när man slänger förpackningen innan man kollat ;) )

Kika gärna in hos de andra bloggarna som också är med i Grön måndag:

Kommentera

