Listan om mat

IMG_0670

Jag har hittat en ny favoritblogg som heter Vegokök och idag hittade jag en lista på den bloggen. Då blev jag himla inspirerad för det var faktiskt en bra lista det där.. så här kommer min variant.

Vill du göra en egen lista så skriv gärna en kommentar med länk till ditt blogginlägg, det skulle vara väldigt roligt att läsa :)

Viken är den godaste pastarätten?

Jag är lite osäker på om pasta riktigt är min grej, eller jo det såklart. Jag gillar vegetarisk lasagne med tomat, basilika och zucchini.

Hur var du med maten som liten?

Jag tror jag åt det mesta, men kött med sås och så har aldrig riktigt varit min favorit.

Den bästa smaken på chips?

Äter chips om vi har det hemma, men köper det aldrig själv. Men om jag måste välja blir det vinäger och salt.

IMG_0501-001

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?

  • Riktigt röda och mogna plommontomater på kvist
  • Surdegsbröd typ levain
  • Jag får nog säga ägg, för av dem kan man göra så himla mycket.

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

Det får nog ändå bli svensk mat, för där finns det potatis som jag tycker supermycket om. Annars kanske det skulle bli vietnamesisk mat.

Tipsa om något bra matkonto på instagram!

Å jag kan inte komma på någon nu, har ni tips så tipsa!

Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?

Åt en gång väldigt goda burritos som hade keso i sig, någon tomatsalsa och kyckling, De va väldigt goda. annars gillar jag att ha i svarta bönor, majs, rödlök, sallad och tomatsalsa + creme fraiche.

I vilken form är potatis som allra godast?

Kok med lite salt som den är, eller nä potatismos såklart. Det är ju nästan det godaste som finns, gärna med färsk hackad persilja i.

Har du någon dyr matvana?

Nja tror faktiskt inte det, skulle isåfall vara de där tomaterna som lätt kostar 30kr för en mindre paket, haha! Annars är nog eventuellt en av mina talanger att kunna laga god mat på typ sjukt billiga ingredienser eller på rester.

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?

Ugnspannkaka, kanske med riven potatis i. Då blir det lite mer matigt. Så blir det lingonsylt och rivna morötter till.

IMG_6131

Vad är din paradrätt?

Hmm, har nog ingen paradrätt, men brukar få till pajer och lasagne ganska bra.

Topp 3 restauranger i staden där du bor?

(Utan inbördes ordning)

  • Kaos (spännande vegetarisk/vegans mat)
  • Trong dong (de har väldigt god Pho, vietnamesisk nudelsoppa)
  • Vi åt creme brulé på Boulbaren i Malmö för ett tag sedan, den var urgod!
  • Mest gillar jag att testa mat som andra lagar till hemma, alltid lika roligt :)

Vad består den bästa helgfrullen av?

Om jag helt fick välja, rostat bröd med ost. Naturell yoghurt med bär och müsli till. Och så en kopp kaffe och ett glas vatten :)

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten som du lärde dig att tycka om?

Såser, jag har aldrig riktigt gillat sås till mat, men nu börjar jag tycka det är gott. Samma sak med ost på pizza haha!

Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?

Tja, kanske havegrynsgröt och yoghurt med flingor. Gillar också weetabix sjukt mycket. Men inte allt tillsamman då. Räknas det förresten som mat? ;)

Din bästa budgeträtt?

Pyttipanna på rester, eller vegetarisk paj.

Vad brukar du käka till lunch?

99% av alla luncher är hemlagade, gillar inte att stressa på lunchen och är väldigt dålig på att äta upp en hel portion så tar helst med själv.

Vad är det bästa att äta och dricka på en fredagskväll?

Hemmagjort pizza och mineralvatten. Sen en kopp te och några bitar godis på det om det blir tv i soffan.

Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?

Vegetarisk mat över lag, man måste inte alltid äta kött och man får inte en massa bristsjukdomar eller går hungrig hela tiden. Så det så ;)

Dela med dig av något smart matlagningsknep!

Va inte rädd för att testa att improvisera, bli kreativ och använd resterna till något roligt, använd termometer när du lagar mat. T.ex. för att kolla om bröd, kyckling eller vad det nu kan vara är klart.

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?

Bufféliknande mat, typ paj, sallad, bröd, någon röra.

Vilken är den godaste såsen?

Hmm.. guacamole, är det en sås?

Vilken råvara önskar du vore i säsong?

Jordgubbar och andra bär.

3 thoughts on “Listan om mat

  1. anniemansson mars 28, 2016 / 10:34 e m

    Vilka bra svar! Tycker att det är så roligt att få se vad andra svarar. Ugnspannkaka med riven potatis lät spännande! Det har jag aldrig ens tänkt på, men det lär väl bli lite som ”ugnsraggmunk”? Perfekt ju! Och tack för dina fina ord om min blogg. Det värmer verkligen gott!
    Hehe, tror förresten att det blev en liten felstavning, bloggen heter nämligen Vegokäk ;)

  2. bakbokmat april 4, 2016 / 9:14 e m

    Vilken rolig enkät! Ska försöka svara på den i min blogg under veckan. Ett Instagramkonto jag kan tipsa om är @tuvessonskan Fullt med bilder på läcker vegomat!

    • Alexandra Ljungberg april 4, 2016 / 9:27 e m

      Å det kontot har jag inte hört om, ska kolla upp :) Då får jag hålla utkik efter din lista, alltid roligt att läsa :)

Kommentera

