Fänkålsrisotto med kimchikyckling

DSC01302DSC01304DSC01306DSC01311

Vet ni att den här rätten är faktiskt ganska lätt att laga, fast den smakar som det vore väldigt svårt ;) Jag tycker risotto av den här typen är lite lyxig faktiskt.

När jag var liten så år vi risotto med vitt ris, ägg, sallad och nån Rhode-islanddressning. Nu är jag lite småallergisk mot den dressingen, men det är en annan historia, haha! Det var faktiskt bara några år sedan jag åt den här typen av risotto för första gången. Men jag kommer ihåg när vi åkte till Italien en gång när jag var liten och inte hittade annat ris än risottoris i matbutiken. Tja, de blev ju inte som det ”brukade” bli, men nu i efterhand så kan jag ju förstå hur det var tänkt att tillagas ;)

Oavsett.. till receptet. Fänkål är min nya favorit. Så sjukt gott det är med fänkål, fräscht, krispigt och mycket smak. Jag strimlar den på en mandolin, men det funkar att skära tunna skivor med en vass kniv också.

Fänkålsrisotto (4 mindre till medelstora portioner)

  •  1 mindre gul lök, finhackad
  • 1/2 fänkål, finhackad
  • 1 större klyfta vitlök, hackad
  • 1,5 dl risottoris
  • 1 tärning buljongtärning
  • 1 dl vitt vin eller 1 msk vitvinsvinäger
  • 7,5 dl kokt vatten (ev. behövs inte allt)
  • ev. 1/2 dl riven ”parmesanost” (sån färdigriven på påse)

Fräs lök, vitlök, fänkål och ris i lite olja i sådär 4 min. Häll på 4 dl kokande vatten, buljongtärning och vin. Låt koka försiktigt tills vattnet går in, späd med mer vatten tills riset är färdigkokt och det blivit lite krämigt. Rör sedan i osten, smaka av med peppar och ev. salt.

Kimchikyckling

  • Kycklingfilé för 4 personer
  • kimchipasta eller sriachasås

Sätt ugnen på 225 grader. Stek filéerna några minuter på var sida tills de får lite färg. Lägg i en form med bakplåtspapper. Bred på kimchipasta eller srichasås. Sätt in i mitten av ugnen sådär 15-20 min till kycklingen har en innertemperatur av 72 grader (noga det inte är mindre för rå kyckling är inte bra).

Fänkålssallad

  • 1/4 fänkål
  • 1 bit gurka
  • 1 msk citronjuice + lite rivet skal
  • 1 tsk olivolja
  • salt + peppar

Skiva gurka och fänkål riktigt tunt. Lägg i en skål och häll på de övriga ingredienserna. Smaka av med salt och peppar.

Skär upp kycklingen och servera med risotto och salladen.

PS. det kan vara svårt att hitta kimchipasta, men det finns att hitta i asiatsiak butiker. Annars borde man kunna ta sriachasås, som nästan alltid finns i vanliga matbutiker. Bara du hittar nåt liknande som är ganska kryddigt i typ chilisåsformat så tror jag det funkar super. Hittar du inget av detta så. Gör som ovan med häll på chimichurrisås de sista minuterna i ugnen.

 

 

2 thoughts on “Fänkålsrisotto med kimchikyckling

  1. Sylwia februari 21, 2016 / 1:47 e m

    Fänkål är min nya favorit också. Jag brukar skiva den i 4 delar och steka den med korianderfrön, salt, peppar och kokossocker. Makalöst gott!

Kommentera

