Hur man planerar en matvecka

IMG_0925IMG_2126IMG_1183Tja, här kommer ett försök till en förklaring på hur man kan planera sin matvecka. För att slippa handla varje dag, få mat i magen allt för sent på kvällen, få lunchlåda med sig till dagen efter, slippa take-away-mat och samtidigt bli mätt och glad :)

Om ni frågar mig så brukar ju vardagarna vara de klurigaste så vi kör på vardagsvecka. Vad som jag tycker lätt kan bli problemet är att man lagar samma mat om och om igen, men ibland kan det ju vara roligt med något nytt.

Hur ska man börja? Recept måste man ha (oftast) så steg ett är att samla recept. Samla dem på Pinterest, som bilder på din dator, med bokmärken i kokböcker, eller något annat smart ställe. Jag gillar papper och penna. Skriv ner saker du vill testa.

Var kan man hitta receptet? Det finns massvis med bra sidor för att hitta recept till bra vardagsmat.

  • Ica.se har färdiga menyer (samma som i deras matkassar). Längst ner på sidan kan man klicka fram dem.
  • Vardagsmaten.se finns också färdiga menyer. Klicka på Välj recept ur kokboken för att få fram fler recept.
  • Vardag.nu hittar du vardagsrecept att inspireras av.
  • Vill du slå ett slag för vegetarsik mat så kika in på bloggen Lilla Matdériven.
  • Pinterest finns också mycket inspiration.

Hur många dagar vill du laga mat? Ja här är det upp till var och en, vill du ha lagad mat under 4 vardagar eller kanske fem? Välj ut det antal recept/rätter du vill ha. Ett tips är att välja rätter om går relativt snabbt och lätt att laga.

Planera inköpet Det är smart att laga mat med liknande ingredienser. Har du tomater i korvgrytan den ena dagen se till att hitta en rätt där du kan använda hela paketet tomater. Kanske vegetarisk lasagne eller kyckling i ugn.

Skriv en lista Samla ihop recepten du valt för veckan. Skriv en lista med de ingredienser som behövs. Kolla i kyl, frys och skafferi för att se vad du har hemma. Glöm inte att kolla bland kryddorna. Stryk de varorna du redan har. Märker du att det blir för mycket att handla? kan du tänka om och byta ut en rätt mot en annan som har liknande ingredienser.

Köp hem och laga Sen är det bara att köpa hem och laga. Tänk på att börja använda de varor som har kortast hållbarhet först i veckan, t.ex. köttfärs, färska örter och liknande.

Håll utkik efter erbjudanden Har du möjlighet så utgå ifrån erbjudanden som din favoritbutik har när du planerar. Ett bra sätt på att testa nya varor och kanske få inspiration. Butikerna brukar också ha broschyrer med bra enkla rätter.

Håll utkik för snart tänkte jag dela med mig av för vår matplanering för nästa vecka, den är bara inte riktigt klar än ;)

Här på bilderna ser du minihamburgare, enklaste fisken som man gör i ugnen och kikärtsgryta med rostad paprika och aprikoser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s