Kryddig linsgryta med aubergine

DSC01286DSC01270DSC01277DSC01290Redan är det tredje veckan i februari, och här kommer tredje vegetariska rätten i Gröna februari. Det blir en linsgryta med aubergine, men couscous till.

Capture

Häromdgen såg jag se ett progeam på tv så var det en tjej med som hade en blogg där hon skriver om budgetmat. Jag klickade mig in och hittade en massa spännande. Inte för att det just var budgetmat, utan för att det var kreativa rätter med bra näringsinnehåll och utan halvfabrikat och konstigheter. Bloggen Cooking on a Bootstrap hittar ni här.

Där hittade jag den här rätten som gick hem på riktigt. Vad som inte syns på bilden är att vi hade mozarella till, det passade toppen. Så här gjorde jag..

Kryddig linsgryta med aubergine (3-4 portioner)

  •  1 aubergine, skivad
  • 1 gul lök,  hackad
  • 2 vitlöksklyftor, hackade
  • 1/2 citron (saften av)
  • 1/2 tsk kanel, malen
  • 1 tsk spiskummin, malen
  • 1/2 tsk fänkålsfrön (mortlade)
  • 1/4 tsk chili flakes
  • 1 burk/paket passerade tomater
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 dl vatten
  • 1/2 tärning grönsaksbuljong
  • 1 dl kokta röda linser (kokta enligt paketet)
  • salt och peppar
  • ev. mozarella och lite persijla

Strö salt på auberginen. Låt ligga 30 min. Skölj av skivorna och stek dem sen lätt i lite olja. Lägg åt sidan.

Stek lök och vitlök i lite olja (använd rapsolja, olivolja stänker galet mycket. I alla fall om du frågar mig). Häll över kryddorna. Häll sedan på tomater, tomatpuré, buljongtärning, vatten och citronsaften. Låt koka ihop 4 min eller så. Häll i linser och aubergineskivorna.

Låt koka ihop några minuter. Smaka av med salt och peppar. Servera med couscous och mozarella eller lite riven ost.

Kolla gärna in hos de andra bloggarna som är med i Gröna februari:

Nellie på Min vardagshälsa som gjort matiga pannkakor med rödbetsfyllning

Catrin på The veganista har gjort en gryta med smak från Mellanöstern.

Sylvia på Vibrant food stories, har gjort en glutenfri wrap med edamamebönor (den ser supergod ut!).

Tina på Grönt varje dag, har gjort en gryta med tofu.

Sandy på Sandy’s food n craft har gjort en pastarätt med krämig pesto.

och Linda på Härliga Var Dag har en massa yoga-inspiration på sin blogg om man gillar det.

7 thoughts on “Kryddig linsgryta med aubergine

  1. Tina februari 15, 2016 / 11:24 e m

    Hej!

    Vad läckert, detta måste jag testa. Både liser & aubergine är favorit ingredienser hos mig!
    Ha det fint // Tina

  2. Sylwia februari 16, 2016 / 12:11 e m

    Aubergine passar riktigt bra i alla tomat baserade såser :) mums!
    Jag kan tänka mig det var väldigt gott med riven mozzarella på toppen!

    • Alexandra Ljungberg februari 16, 2016 / 12:19 e m

      Ja mozzarellan gjorde verkligen sitt. Gillar såna rätter som man kan göra mycket av, så himla smidigt :)

  3. healthcr februari 17, 2016 / 6:02 e m

    Detta ska absolut provas!! Mums!! :-)

Kommentera

