Nu blir det chokladbollar

DSC01075DSC01065DSC01067Jag tänker att man lite slutar göra chokladbollar när man blir äldre, men tja så måste det ju inte vara. Dock kanske smaken förändras lite. Jag kan inte för mitt liv förstå hur man kunde ha i hela havregryn. Det slutade med att jag fick mixa smeten med stavmixer för att få den slät, då blev det gott :)

Vi hade också i lite extra havregryn för jag gillar inte när det blir smörigt ;) Här är receptet på chokladbollarna..

Chokladbollar (ca. 12 stycken)

  • 50g smör
  • 4 msk kakao
  • 1 1/4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 4 dl havregryn
  • 3 msk starkt kaffe
  • kokosflingor, pärlsocker eller något annat roligt

Vispa smöret mjukt, vispa i florsocker, kakao, vaniljsocker och kaffe. Vispa sedan i havregrynen (mixa dem innan om du vill ha mindre bitar). Forma till bollar och rulla i kokos.

Förvara i en burk med lock i kylen.

5 thoughts on “Nu blir det chokladbollar

  1. mot bättre hälsa februari 6, 2016 / 12:21 e m

    Gör alltid nyttiga chokladbollar nu. Tar emot att ha i en massa socker när man lätt kan byta ut mot dadel. Håller verkligen med om smörsmaken!

    • Alexandra Ljungberg februari 6, 2016 / 12:25 e m

      Japp de har vi med gjort de sista åren, men nu slog vi till på originalet ;) de med dadlar i är toppen!

  2. miimz91 februari 6, 2016 / 7:48 e m

    Jag och sambon brukar då och då göra chokladbollar. Det är barnsligt gott ☺

  3. Carita Liljendahl februari 7, 2016 / 8:07 e m

    Jag blev SÅ sugen i kvällstimmen!
    Vi gjorde sådana då jag var barn… nostalgiskt värre :-)

    • Alexandra Ljungberg februari 7, 2016 / 8:38 e m

      Å kan tänka, det är farligt när sötsuget sätter till på kvällen ;) De måste nog vara det lättaste man kan baka, eller i alla fall nästan :D

Kommentera

