Auberginegratäng med mozarella, och stekpannebröd

DSC01032DSC01049DSC01053-001Här kommer mitt första vegetariska recept till Gröna Februari, en grön bloggutmaning. Du kan läsa längre ner här på bloggen.

Jag valde att göra en aubergingratäng (den går också att göra med zucchini). Jag tycker den är utmärkt, maten går bra att frysa, man blir mätt och glad och så kan man dubbla satsen om man vill. Ingen av ingredienserna kostar särskilt mycket och i varje fall jag tycker det känns extra lyxigt med hembakat bröd till.

Aubergingratäng

  • 1 stor aubergine
  • 1 burk krossade tomater (gärna av bra sort)
  • 1/2 gul lök, hackad
  • 1 stor klyfta vitlök hackad
  • 1 tärning grönsaksbuljong
  • 1 lagerblad
  • 1 msk tomatpuré
  • 1/2 tsk torkad basilika
  • 1/2 boll mozarella
  • ev. 1/2 dl riven parmesan
  • svartpeppar

Skiva en aubergine i tunna skivor, det går lättare om man först delar den mitt på, på hälften. Och sen skär halvorna i skivor.

Fräs lök och vitlök i lite olja, Häll sedan på tomatkrosset, + 1/2 burk vatten (skölj ur burken). Häll också i kryddorna, buljongen och tomatpurén. Låt koka på svag värme sådär 15 min. Rör några gånger under tiden. Smaka av med peppar. Ta bort lagerbladet.

Stek under tiden auberginen i en stekpanna med teflon, använd ev. lite olja.

Varva aubergineskivor, tomatsås och riven parmesan i en smord form. Toppa med riven mozarella.

Sätt in i 200 grader varm ugn ca 25-30 min tills osten är gyllene och allt kokat ihop.

Stekpannebröd 8 stycken

  • 2 dl ljummet vatten
  • 4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk olja

Blanda ihop alla ingredienserna, blir degen för kladdig så ha i lite mer mjöl. Låt vila 20 min. Kavla ut till 8 stycken ca 15 cm stora platta bröd. Grädda i torr varm stekpanna ca 1 min på var sida. De puffar upp sig ganska rejält :)

Servera gratängen med sallad och bröden. Bröden passar också utmärkt till tacos eller indisk mat.

Kommentera

