Marshmallows och choklad

DSC00725DSC00715DSC00719DSC00743Igår bakade jag whoopie pies, såna här dubbla kakor som är ett mellanting mellan muffins och småkaka, om ni frågar mig.

Receptet fick jag tipsat till mig av en kollega och det gick toppen att baka dem. Receptet kommer från Martha Stewart och går att hitta här. Jag har också klistrat in texten här nedanför.

Enda skillnaden jag gjorde var att jag gjorde marshmallowsfyllning, går snabbare att göra och är liite roligare tycker jag. Det är alltså en marshmallow emellan varje kaka. TIPS: gör inte som jag gör och lägg marshmallowsen direkt på. Klipp ett jag i dem och tryck fast dem på kakan så de verkligen ligger still. SEN lägger du kakorna en bra bit ifrån varandra på plåten. Sätt in i ugnen igen högst upp och sätt ugnen på grill. Vänta vid ugnen tills marshmallowsen blivit större och precis börjar bli gyllenbruna. Fort ut med plåten och tryck på den andra kakan. Låt kallna helt.

Marshmallows kladdar nämligen nåt alldeles helt galet mycket kan jag säga när de är varma ;) Klipper man inte jag i dem så ramlar de runt när man tar ut plåten och sen har man kladd överallt, ni kan fråga mig, haha!

Whoopie pies, recept ändrat efter hur jag gjorde:

  • 1 3/4 cups all-purpose flour
  • 3/4 cup unsweetened cocoa powder
  • 1  teaspoons baking soda
  • 1/4 cup margarine
  • 1/2 cup granulated sugar
  • 1/2 cup packed dark-brown sugar
  • 1 tablespoon unsalted butter, room temperature
  • 1 large egg
  • 1 cup whole milk
  • 1 teaspoon vanilla powder
  • 25 marshmallows

Directions:

  1. Preheat oven to 200 degrees celsius. Sift flour, cocoa, baking soda, and 1/2 teaspoon salt into a medium bowl.

  2. Beat shortening, sugars, and butter with a mixer on high speed until smooth, about 3 minutes. Add egg, and beat until mixture is pale and fluffy, about 2 minutes.

  3. Reduce speed to low. Mix in flour mixture in 2 additions, alternating with milk and vanilla, beginning and ending with flour.

  4. Drop mounds of dough (about 2 teaspoons each) onto parchment-lined baking sheets, spacing each 2 inches apart. Bake until cookies spring back when lightly touched with a finger. About 6-8 minutes.

Gör sedan som marshmallowfyllningen enligt ovan. Jag fick 25 stycken whoopie pies av denna satsen. Jag spritsade ut smeten istället för att klicka ut den.

Har du inga cups-mått eller har lite svårare för engelska så finns ett recept på svenska här på Hemmets Journal som jag tror är bra :)

Kakorna blir ganska mäktiga, men de är också hur goda som helst!

One thought on “Marshmallows och choklad

Kommentera

