Blodapelsinkaka

DSC00484DSC00492DSC00478DSC00481Vi hade blodapelsiner hemma i kylen, så jag passade på att göra en kaka med blodapelsin i. Jag hittade receptet på bloggen En föredetta fotografisk matblogg. Och jag får nog hålla med om att kakan kanske inte ser så värst rolig ut när den är färdig, men tja..färgen på apelsinerna är ju jättefin! Receptet hittar ni här..

Har du redan ett favoritrecept på sockerkaka så kör på det och använd bara första steget i receptet med apelsinerna i ugnen.

Blodapelsinkaka

  • 3 blodapelsiner, skalade och skurna i tunna skivor.
  • 2 msk smör
  • 1 msk socker.

Sätt ugnen på 175 grader. När den är varm sätt in en form med smöret och sockret i. När det smält samman, lägg i apelsinerna och låt stå tills du gjort klart smeten. Håll ett öga på dem.

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 50 g smält smör
  • 3,5 dl vetemjöl
  • 1 dl mjölk
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker

Använd en form med löstagbar kant, sätt papper i botten som du klämmer mellan kanten och botten. Smörj kanterna.

Vispa socker och ägg pösigt. Ta ur apelsinerna ur ugnen, kläm ut saften och häll den i smeten. Sikta i mjöl, häll i smöret, mjölken och vispa snabbt ihop allt. (ps. jag hade aldrig mjölk i smeten så som det ska vara, för min smet blev lagom lös av bara apelsinsaften. Så tips kan vara att ha i mjölken sist för att se om den behövs).

Lägg apelsinskivorna i botten på kakformen, lägg ev. med några nötter. Häll över smeten och grädda sådär 30 min eller till en sticka kommer ut torr. Vänd upp på en tallrik och dra bort pappret från ”toppen” av kakan. Servera med vaniljvisp/vaniljsås eller grädde.

PS. jag gjorde en liten kaka och delade receptet på 3, om du tycker den ser liten ut ;) Smaken på blodapelsinen förändras lite i ugnen, jag tyckte det smakade lite grape. Ingen smak man normal sett är van vid på en kaka, men liksom spännande.

One thought on “Blodapelsinkaka

  1. hallbarahandlingar januari 2, 2016 / 4:07 e m

    Rolig variant och jag tycker att kakan blev fin, säsongsvacker!

Kommentera

