Hej 2016!

DSC00539Är det någon annan som tycker året gått snabbt? Det blev inte riktigt som vi tänkt så vi fixade ihop nyårsmiddag härhemma. Den blev helt vegansk utan att vi tänkte på det och det var ju bra :) Så här kommer bilder och recept.

Och förresten, näpp jag har inte alltid på mig blomdiadem när jag lagar mat, haha! Vi fixade nyåshattar, och min blev en blomvariant, haha!

Till förrätt gjorde vi vietnamesiska vårrullar med sweet chilisås. Till huvudrätt blev det dumplings med grönsaksfyllning och till efterrätt mango/passionssorbet med champagne och choklad.

Men till dumplingsen, man kan göra degen själv men det är sjukt mycket lättare att köpa om man hittar. De finns ofta frysta, vi hittade dem i en asiatisk butik, paketet ser ut som på bilden. DSC00512Man steker ihop fyllningen och lägger på arken, penslar vatten på kanterna och viker ihop. Detta var första gången jag testade, jag skulle klämt ihop degen mer så de såg finare ut, men man lär sig. Nästa gång ska jag också finhacka fyllningen mer. DSC00519Lägg de färdiga dumplingsen åt sidan tills alla är klara. Koka upp vatten och koka dem pyttelite, sådär 2 min. Ta upp med hålslev (helst). Vi hade ingen så jag lät dem rinna av i en större sil. DSC00536Till detta hade vi dippsås. Recepten på dumplingesen hittade jag på Äkta mat, äkta kärlek. Här är det inga exakta mått som gäller, utan ta lite så som du känner.

Kokta veganska dumplings (fyllning)

  • Grovt riven morot
  • Hackad vitkål
  • Hackade champinjoner
  • Hackad purjolök
  • Hackad röd paprika
  • 1 cm hackad chili
  • 1 tsk riven färsk ingefära
  • 1 hackad vitlöksklyfta
  • Lite Japansk soja (ringa över lite när du stekt klart)

Stek alla ingredienserna i lite olja i en större stekpanna. Låt svalna lite innan du gör dumplingsen (se bilder ovanför). Koka dem ca 2 min i en större gryta. Servera med dippsås.

Dippsås

  • 2 msk japansk soja
  • 1 cm hackad röd chili
  • 1 msk flytande honung
  • 2 tsk msk riven ingefära
  • 1 msk kokande vatten
  • 2 tsk rostade sesamfrön
  • saften från 1/2 lime

Blanda alla ingredienserna och låt stå medan du gör dumplingsen.

Vietnamesiska vårrullar

Recept hittar du här. Man kan improivsiera, denna gången gjorde vi såhär:

  • ark med rispapper
  • glasnudlar, färdigkokta
  • 1 morot i tunna stavar
  • 10 cm gurka i mindre stavar
  • 1 avocado i bitar
  • färsk koriander

Doppa rispappret snabbt i varmt vatten, lägg på en tallrik. Lägg på ”fyllningen” och rulla ihop. Lägg åt sidan och gör nästa. Skär av ändarna innan servering. Servera med sweet chilisås. DSC00552Tro det eller ej, men vi handlade på Lidl idag. Vi brukar aldrig hitta det vi behöver där, men dra på trissor. Vi fick bra mat med oss hem och sorbeten som vi köpte där var urgod, verkligen supergod. Jag som inte ens gillar sorbet, det var som fruktbitar i och den smakade inte alls isigt (vad jag kunde se så var den vegansk). Så det var desserten, sorbet med champange.

Nu väntar vi på 12-slaget och en massa raketer! Hoppas ni också har en bra kväll.

2 thoughts on “Hej 2016!

  1. Carita Liljendahl januari 1, 2016 / 12:46 e m

    Ser gott ut det ni åt! Och fin blomhatt :-D
    God fortsättning på det nya året.
    Kram!

Kommentera

