Tre sorters julgodis

IMG_0008Enklaste julgodiset måste ändå vara marknadsnougat som det egentligen heter eller fejkfudge som jag döpte dem till. Här behöver man inte passa temperaturer eller krångla till det en massa. Bara att blanda ihop, låta stelna och skära upp..

Fejkfudge

  • 3,5 dl vetemjöl
  • 2 dl florsocker
  • 3/4 dl kakao
  • 0,6 dl vatten
  • 50 g kokosfett (av något slag, dock ”stelnat”)
  • 3 dl strösocker (knappt)

Blanda vatten kokosfett och strösocker i en mindre kastrull och värm på tills allt är smält, det ska inte koka. Sikta samman de övriga ingredienserna i en bunke. Häll sedan i den varma blandningen och rör snabbt ihop till en ”deg”.

Häll ut mitt på ett bakplåtspapper, vänta något och forma sen till en fyrkant med hjälp av papprets kanter (vik pappret över och platta till). När massan kallnat något, ställ in den i kylen och låt kallna helt, skär i kuber och förvara i burk i kylen. Ska de inte ätas ganska snart är det bättre att frysa dem. Man kan smaksätta med kaffe, apelsin, hackade non stop, eller vad du själv tycker passar.IMG_6187Sen har vi ”riktig” fudge. Himla gott det med och jag gillar att det inte är en jättestor sats, det räcker att bjuda bort men man har inte hela kylen full.

Chokladfudge

  • 3 dl vispgrädde
  • 2,5 dl socker
  • 1 msk sirap
  • 1 msk smör
  • 2 msk kakao

Koka upp ingredienserna i en större kastrull till 125 grader. Rör ofta och passa noga mot slutet för temperaturen stiger väldigt fort då. Man märker när fudgen kokat klart för det smular sig lite i grytan i botten, sikta i kakaon och rör tills allt är blandat. Häll sedan i en avlång sockerkaksform klädd med papper, skär i rutor när fudgen stelnat lite, och förvara sedan i kylen. Du kan anpassa mängden kakao till hur mörk du vill ha fudgen.

IMG_6115Sist men inte minst blir det polkagriskola, detta kan vara ett va de godaste julgodisen. Alternativt om man har krossat hårt lakritsgodis på, det är också en riktig höjdare.

 Det här med att koka knäck och kola är lite klurigt, för det gäller att få till rätt temperatur. På Ica:s hemsida hittade jag en temperaturtabell som gör det lite lättare:

Vid 120-125°C ger mjuk kola
Vid 140-145°C ger hårda kolor med lite seg mitt i.
Vid 160°C ger hårda kolor

Jag kokade kolan till 130 grader och det var precis lagom. IMG_6257-001Polkagriskola

  • lite polkagrisar
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1,25 dl socker
  • 1 msk flytande honung
  • 1/2 dl sirap
  • 50 g smör

Stöt polkagrisarna i en mortel till lagomt smul. Blanda alla ingredienserna förutom polkagrisarna i en större kastrull och låt koka till en tjockare smet, jag kokade till 130 grader eller strax under.  Häll i en form du klätt med bakplåtspapper (jag använde en avlång kakform) strö över polkagrissmulet och låt svalna. Skär i rutor och lägg i burk eller vik in i smörpapper. Om du ska förvara i en burk, lägg papper emellan lagren av kola för de kan fastna i varandra.

6 thoughts on “Tre sorters julgodis

  1. ewa28 december 8, 2015 / 7:34 e m

    Men har man kolorna i frysen är de ju stenhårda vilken som man gör!

  2. sockervisp december 26, 2015 / 8:43 e m

    Jag tror att du har bloggat om fejkfudge förut? Jag har iallafall velat testa det sedan jag läste om det någonstans, men har inte testat än…
    Bilden med de röda kopparna var jättemysig tycker jag ☺ så mysig stämning!

    • Alexandra Ljungberg december 27, 2015 / 12:11 e m

      Japp det stämmer, jag gjorde en repris :) I år blev det inte så mycket julgodis, men jag blev jättesugen på att göra såna praliner som du gjort.

      • sockervisp december 27, 2015 / 4:21 e m

        ☺ Ja det är kul med praliner och det ser så fint ut!

Kommentera

