Juliga kryddmuffins med citronfrosting

IMG_4221IMG_4227IMG_4205IMG_4230Mjuk pepparkaka i en annan form kan man säga. Små söta cupcakes med citronfrosting. Jag brukar ta kryddor så som i receptet, men man kan naturligtvis skippa vissa kryddor om man vill och bara ta kanel om man vill det.

Jag har förresten börjat läsa böckerna om Mumin. De som är bara ”text” ;) Å de är faktiskt riktigt bra läsning och det känns som de passar såhär i adventstid av någon anledning och så får de en att skratta.

Men här är receptet på muffinsen för alla er som känner för att baka :)

Juliga pepparkaksmuffins med citronfrosting

  • 30 g smör
  • 1 ägg
  • 1 dl socker, knappt
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 3/4 dl filmjölk (mjölk funkar också)
  •  1 tsk kanel
  • 1/2 tsk kardemumma
  • 1/4 tsk malda nejlikor
  • 1/4 tsk mald ingefära

Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i smör och filmjölk. Sikta i mjöl blandat med kryddor och bakpulver och rör ihop. Häll i formar i en muffinsplåt. Jag använder  en glasskopa för att få lika stora muffins, 1 sked smet brukar vara lagom till normalstora formar. Baka i ca 10 min eller tills de är gyllenbruna och en sticka kommer ut torr.

För frostingen använde jag detta receptet från Recept.nu Jag vet inte varför, men mina frostingar blir ofta väldigt rinniga, jag brukar ha i 1-2 tsk potatismjöl och det brukar få den tjock.

Denna satsen ger 6-7 muffins och jag anpassade frostingen därefter och gjorde på 50g cream cheese.

Spritsa ut frostingen på de kalla muffinsen med en större runt tyll, dekorera med frysta lingon eller bären från lingonsylt. Förvara i kylen eller frys dem färdigdekorerade.

3 thoughts on “Juliga kryddmuffins med citronfrosting

  1. sockervisp december 26, 2015 / 8:41 e m

    Vad fina de är! Jag vet inte hur länge du brukar vispa cream cheese frosting, men vispar man sådan för länge så blir den lös. Ca fem min tycker jag brukar vara lagom att vispa ☺ men det är ju bra om det funkar med potatismjöl!

    • Alexandra Ljungberg december 27, 2015 / 12:13 e m

      Jag har bara precis rört/vispat ihop det och då blir det en rinning massa av allt :( men har gett mig den på att det ska gå så ska testa en gång snart bara för att. Och testa ett nytt recept, först trodde jag det var att jag hade cream cheese light, men blev rinningt av original med.. vilket problem ;)

      • sockervisp december 27, 2015 / 4:20 e m

        Nej men vad konstigt!

Kommentera

