Saffransbullar med snurr

IMG_3514Lussekatter är väl nästan ett måste till advent och jul. Jag brukar använda vanlig vetedeg och ha i saffran. Jag har i liite mer smör, men annars gör jag som vanligt.

Hälften av degen blev till vanliga lussekatter och den andra hälften till snurrade bullar. Äntligen så har jag fattat hur man gör de där kutarna. Det var på Jamie Olivers blogg det fanns en bild/gif som visade det väldigt bra.

Jag gjorde en klassiker och bredde smör på degen och strödde över strösocker och vaniljsocker. Man behöver inte krångla till det.

IMG_3520Jag glömde räkna hur många bullar det blev, men två plåtar/alla bullar ni ser på bilden. De snurrade bullarna är dubbelt så stora som lussekatterna. Så gör man bara lussekatter blir det fler antal bullar.

Snurrade saffransbullar

  • 80 g smör, rumsvarmt
  • 2,5 dl mjölk, kall
  • 3/4 dl socker
  • 25 g jäst
  • 1 ägg
  • 1/2 paket saffran (0,25 g)
  • ca. 10 dl vetemjöl special

Värm smöret lite i micron om det är kylskåpskallt. I degblandaren: blanda mjölk, socker och saffran. Använd visp för att rör ut det ordentligt. Tillsätt ägget och till sist har du i mjölet pö om pö. Knåda några minuter. Det kan ev. behövas lite mer mjöl. Låt sedan jäsa under plastfolie i ca 1 timma.

När degen vilat klart, dela den i två och kavla ut delarna till rektanglar ca 1,5cm tjocka. Skär sedan strimlor 1,5 cm breda och snurra ihop dem till lusskatter. Jag använder pizzaslicern för att göra remsorna.

För bullarna, kavla ut degen till en rektangel. Bre på smör i ett tunnt lager, strössla över strösocker och lite vaniljsocker. Vik degbiten på mitten mot dig. Skär i ca 3cm breda remsor, skär ett jack nästan ända upp mitt på varje degremsa. Snurra dem till bullar. För bild finns länk längst upp i inlägget.

Jäs i ca 20-30 min, under tiden sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda i ca 8 min beroende på storlek. Ska bullarna inte ätas samma dag frys in dem på direkten och tina när de behövs. Bullar blir lätt lite torrare med saffran, men på det här sättet får du dem ”färska” när du vill ha dem.

Tips: mortla saffranen med lite av sockret så fördelas den bra i degvätskan och sen även i degen. Att skära strimlor av degen istället för att rulla den till korvar går mycket snabbare.

One thought on “Saffransbullar med snurr

Kommentera

