Lakritskola

IMG_3499

Lite får man baka för advent, jag gjorde lakritskola och saffransbullar. Och idag kommer receptet på lakritskolan. Förra året gjorde vi knäck med krossad turkisk peppar i (godiset alltså) det blev riktigt lyckat så i år blev det kola med lakritssmak. Vill man så är det garanterat gott att doppa kolorna i choklad.

IMG_3501Kolan blev väldigt bra i konsistensen, jag ångrade bara lite att jag inte hade den i en mindre form så de blivit lite tjockare, men det får bli nästa gång. Receptet på lakritskolan hittade jag på Coop.se och ingredienslistan kopierar jag nästan rakt av här:

Lakritskola

  • 3 dl vispgrädde
  • 3 dl socker
  • 1 dl sirap
  • 2 msk lakritspulver eller 0,5 deciliter krossad turkisk peppar
  • 1 msk smör

Blanda grädde, socker och sirap i en större kastrull. Koka upp och ha i lakritspulvret. Koka till mellan 120-125 grader, för mig tog det ca 10 min. Men det beror på grytans storlek så man får passa noga. Kollar du på smeten så märker man när den börjar bli mörkare och mer fast och liksom stelnar lite på kanterna i grytan.

Häll i en mindre form klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i 20 min och skär i bitar. Doppa ev. i choklad eller snurra in i bitar av bakplåtspapper.

Ett tips är att mortla lakritspulvret om det inte är jättefinmalet, för mig blev det lite klumpigt och inte helt jämnt fördelat i smeten. Men smaken den blev god i vilket fall så det kvittade ;)

One thought on “Lakritskola

Kommentera

