Mjuk kokoskaka med glasyr

IMG_3332IMG_3337IMG_3321

IMG_3414IMG_3399

I helgen bakade jag en mjuk kaka med kokos i som blev alldeles sådär lagom bra på sitt eget sätt. För att få lite annan smak rostade jag kokosen innan jag hade den i smeten.

Receptet hittade jag på Söta saker, jag ändrade bara om liite i receptet. Jag gjorde såhär..

Mjuk kokoskaka

  • 50 g smör, precis smält
  • 2 ägg
  • 2  dl socker
  • 3  dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 tsk pressad citron
  • 1 dl mjölk
  • 1 dl rostade kokosflingor. Lägg kokosen i en torr stekpanna och rör rumt tills de är lite gyllenbruna i färgen.

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda mjöl, kokos och bakpulver. Rör ihop alla ingredienserna med de vispade äggen och sockret. Rör försiktigt, vispar man runt för mycket kan kakan bli lite segaktig.

Häll i en smord och bröad form, inte en av de allra största sorterna. Grädda i 175 grader varm ugn tills en sticka kommer ut torr. Sådär 30 min. Låt svalna och garnera sedan med lite glasyr. Rör ut florsocker med lite mjölk till en lagom konsistens och garnera ev. med lite flagad kokos. .

Spara

Kommentera

