Regnbågstårta

IMG_3267Nu blir det inga fler tårtor på länge ska jag säga ;) Men eftersom det var födelsedag i helgen så bakade jag en mini-minitårta, en regnbågsvariant.

IMG_3251

Jag bakade i en liten form med löstagbar kant, men jag satte en papperskrage runt så kakan blev högre. Kläm fast en bit papper mellan botten och själva kanten så bottenplattan täcks. Klipp sedan bort resterna runt på yttersidan. Smörj insidan och sätt sedan en avlång bit bakplåtspapper runt så själva formen blir högre. Föst själva skarven i pappret med lite smör.

Innuti är det bärmousse, jag använde blandade bär (björnbär, röda vinbär, hallon och blåbär). För att göra moussen lite lättare hade jag i vanlig vaniljyoghurt. Den fick stå i kylen och stelna lite, sen la jag emellan tårtan.

Recept till regnbågstårtan

Recept till moussen hittar du här jag gjorde vaniljmuossevarianten, fast hade bär i. Ska man vara noga så skulle det varit det andra receptet.

Tårtbotten

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl vetemjöl
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk vaniljsocker
  • 1/2 dl mjölk

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Sikta i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Häll i mjölken. Blanda ihop allt försiktigt. Grädda i 175 grader varm ugn. Testa när den är klar med en sticka som ska komma ut torr. Kanske sådär 30 min om kakan är hög.

Dekoration

  • Vispad grädde
  • Smarties

IMG_3255

Runtom är det maränger. Det var äggula i moussen, så då är det ju väldigt praktiskt att göra maränger på resten. Tyvärr blev de väldigt kladdiga på ytan, är det någon som vet hur man får till riktigt bra maränger?

IMG_3262Det blev Smarties på toppen. Jag tycker de har lite finare färger än Nonstop. Regnbågen är utskriven på vanlig skrivare, så limmade jag på en extra bit papper för att göra den styvare. Sen är det bara tejpat fast tandpetare i trä på baksidan. Det är snyggare att limma fast dem mellan papperna, men jag glömde lite bort det ;)

IMG_3292

Smaken kunde man inte klaga på i alla fall, för det blev gott och sådär lagom sött och lätt. I ”svenska” tårtor brukar det ju ofta vara 2 sorters fyllning, typ vaniljkräm och sylt. Här blev det inte så och faktiskt att det slog mig, varför har jag alltid haft två sorters fyllning i alla tårtor vi gjort. Haha! Ibland gör man verkligen bara som man brukar.

 

 

One thought on “Regnbågstårta

Kommentera

