Perfekt till kaffet!

IMG_3140Till kaffet (eller teet eller vad det nu kan vara på jobbet) vill man ha något till, i alla fall oftast. Jag tycker dessa granola barsen är himla smidiga. Man kan frysa dem och ta med en fryst till jobbet, så är den tinad till fikat. Dessutom går den inte sönder under resan till jobb då den är frusen.

Man kan ha i lite vad man vill. Jag gillar Risentas müsli som finns i lösvikt i större butiker, typ ICA Maxi eller Coop Forum. Deras färdigblandade müsli är också toppen, liksom luftig och så är det goda grejer i. Jag hade havregryn, puffat vete (typ kalaspuffar utan socker), torkad frukt, kokos, och mandel, lite cashewnötter och lite fröer. Det blev lite allt möjligt då jag blandade i müslihyllan ;)

Granola bars

  • 1 banan, mosad
  • 1 äggvita
  • 1 tsk honung
  • 25 g smör, smält och svalnat
  • 4,5 dl havregryn, nötter, torkad frukt, müsli, puffat  vete etc.
  • 1/2 tsk kanel

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda banan, äggvita och smör och rör i de övriga ingredienserna. Lägg bakplåtspapper på en plåt och häll ut smeten. Forma en fyrkant, ca 2 cm hög och pressa ihop smeten till en rektangel. Sätt in i ugnen ca. 20 min eller tills kakan är gyllenbrun. Ta ut ur ugnen och skär i bitar med en vass kniv. Slå in i smörpapper och förvara i burk i kylen. Jag fick 10 stycken mindre bars, vill du göra fler så dubbla satsen.

IMG_3139Vill man avancera lite kan man alltid slå in dem i papper. Annars så funkar de att bara lägga i en mindre burk. Jag gillar dessa burkarna från Tupperware. Babuska Trio verkar de heta :) IMG_3169

Spara

One thought on “Perfekt till kaffet!

Kommentera

