En solig helg

Pictures12Denna helgen har varit solig, eller i alla fall lördagen. Idag vaknade vi till tät dimma, nästan så jag trodde det var snö ute innan jag fått på glasögonen.

I Malmö var det också marathon under helgen och vi gick till Gustav Adolfs torg för att titta. Lite galet var det för det var så mycket folk där de skulle springa så när motorcykeln som körde först kom, ja då sprang folk åt sidorna, haha! Lite underhållande på sitt sätt. Som vanligt fick vi också syn på fina hundar, haha! Denna gången fastnade dessa på bild, men vi såg också en überfluffig pomeranian. När de är valpar är de verkligen som vandrande pälsbollar.

Vi tog också en fika i en park med brownie från Gateau och kaffe från Barista. Pictures11Jag passade också på att baka lite bröd. Det blev ett herrans stort bröd. ibland är det gott med nån annan smak än köpebröd tycker jag så man får passa på när man ska vara hemma och brödet kan få jäsa. Jag bakade på surdeg och det fick jäsa några timmar i rumstemperatur.

Jag vet inte om det bara är jag som har otur, eller är det samma för er? Var gångjag ska köra deg i degblandaren som har degkrok så snurrar liksom degen runt. Det är ju liksom inte så den blir knådad. Jag hade liksom velat den skulle svingas runt där i skålen så jag slapp knåda för hand. Har ni kanske nåt tips för det ska funka?Pictures13Så här ser det i alla fall ut efter vi skurit bröd. Jag brukar skära upp allt i bitar och sen får det åka in i frysen, bröd smakar ju liksom bäst när det inte ä torrt. Alla smulor är det man får ta om man lyckats med skorpan ;)

Som sagt det kunde behövt lite mer knådning, men man kan väl inte få allt. Nu ska jag upp på vinden och leta rätt på en jacka som jag har någonstans.

Hoppas ni alla har haft en bra helg!

3 thoughts on “En solig helg

  1. hallbarahandlingar oktober 4, 2015 / 6:00 e m

    Vackert bröd! Vad är det för maskin du/ni använder? Känner inte igen problemet från den Electrolux Assistent vi har, men olika maskiner jobbar ju på skilda sätt. Assistentens degkrok ”drar” degen mer än den ”knådar”, men resultatet blir bra och det är ju huvudsaken 😊

  2. Cecilia Bergman oktober 4, 2015 / 6:42 e m

    Jag har hört att det krävs stora degar för att det skall fungera. Det är lite därför jag inte köpt någon maskin, jag vill gärna göra ett bröd i taget. Så jag knådar för hand. Man får se det som ett träningspass :)

Kommentera

