Höstlig vegansk tårta

IMG_2371Häromdagen testabakade jag två tårtor. Den ena blev en vegansk tårta det andra blev en “vanlig” eller hur man ska säga (dvs. en bakad med ägg, grädde och choklad med mjölk i). Men vet ni vad, den veganska blev godast :) Den är den som är på bilden här nedanför.IMG_2382Jag gjorde en sockerkaka och smaksatte med äkta vanilj. Som fyllning blev det hemmakokt björnbärssylt och chokladfluff. Sätter man en krage av bakplåtspapper på det här sättet s kan man få en högre kaka. IMG_2357Bilden här ovanför är på den ”vanliga sockerkakan” Den veganska kakan blir lite fastare än vanliga sockerkakor, men det passar faktiskt riktigt bra till chokladfluffet.
IMG_2363Receptet på sockerkakan hittade jag på Gaashud.se Receptet till fluffet hittade jag här på Sockerchock. Det gäller bara att hitta en vegansk choklad, men läser man på baksidan av förpackningen så märker man faktiskt att det finns några att välja bland. Jag köpte hederlig blockchoklad. Annars hittar du en bra lista på vegansk choklad här på Vegolistan.

Vegansk sockerkaka

  • 50 gram mjölkfrittmargarin
  • 1,5 dl växtmjölk (jag tog 0,5 dl sojagrädde och resten vatten)
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl potatismjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1,5 dl socker

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj och bröa en form. Blanda de torra ingredienserna för sig och mjölk + margarin för sig. Rör försiktigt ihop. Häll i formen och grädda ca 30 min eller till en sticka kommer ut torr.

Chokladfluff

  • 90 g choklad
  • 1,5 dl sojagrädde (eller annat gräddalternativ som går att vispa)

Hacka chokladen. Värm försiktigt upp grädden utan att den kokar. Rör i chokladen och rör tills den smält. Låt kallna helt i kylen. Vispa fluffigt med elvisp. IMG_2367Istället för vispgrädde hade jag sojagrädde, den är faktiskt ritkigt lyckad. Smakar gott och blir megafluffig. Som dekoration blev det björnbär, plommon och lite guldströssel.

I den andra tårtan hade jag vispgrädde med turkisk yoghurt i. Sen drog jag med en sked nerifrån och upp så det blev ränder som mönster. Tyvärr blev denna lite torr och den behövde mer fyllning. Det tar vi hur som helst vid nästa tillfälle :)

2 thoughts on “Höstlig vegansk tårta

  1. sockervisp september 19, 2015 / 10:27 f m

    Ser jättefina ut! Var det dessa du skulle testa för ett tag sedan?

    • Alexandra Bengtsson september 20, 2015 / 3:18 e m

      Japp, det stämmer :) Blev inte alls som jag tänkt från början, men yoghurt i grädden var en höjdare och så var det himla enkelt med :)

Kommentera

