Zucchinigratäng

IMG_2351Den här gratängen är perfekt för lunchlådor. Vill man inte ha pasta i av någon anledning så kan man enbart ta zucchini, även fast det inte blir riktigt samma sak. IMG_2341Gratänger är också bra om man ill rensa lite i kylen. Vi hade tomater som inte var fina nog att åka i en sallad, men i gratängen passar de utmärkt. Vi hade även lite tacosalsa, ja man kan ta lite vad man har hemma. Champinjoner, majs, bönor eller vad det nu kan tänkas vara. IMG_2343Sen är det bara att skiva upp grönsakerna. Jag älskar verkligen att hacka och skära grönsaker. Jag skulle kunna göra det en halv dag utan att tröttna. IMG_2344Man gör lite som med lasagne, varvar med zucchini, pasta, tomatsås och bechamelsås. Jag brukar ta tomatsås och bechamel på samma lager fast lite av varje. Se bara till att toppa med bechamelsås. Sen får allt åka in i ugnen tills toppen är gyllenbrun.

Zucchinigratäng

  • 1 sats bechamelsås
  • 1 dl riven ost
  • 1 stor zucchini eller 2 små
  • 1 sats tomatsås (antingen färdigköpt eller så hittar du recept här)
  • 250g kokt pasta, typ skruvar
  • valfria grönsaker, typ tomater, majs svamp etc.

Koka pastan, under tiden skär du upp grönsakerna. Gör bechamelsåsen och rör i osten. Koka ihop tomatsåsen. Se till att få ordentlig smak på tomatsåsen, ha ev. i lite chili. Jag hade i en halv deciliter tacosås som var ganska stark.

Varva pasta, sås, tomatsås och ev. grönsaker i en större form. Se till att översta lagret är bechamelsås. Sätt in i 225 grader varm ugn tills ytan är gyllenbrun. Servera med sallad.

Skulle tro denna gratängen räcker till sådär 5 personer.

5 thoughts on “Zucchinigratäng

  1. tjejenmedchokladi september 14, 2015 / 8:16 e m

    Tack för tipset! Låter gott! Vi har massor av stora zucchini i grönsakslandet som jag funderat vad jag ska göra med.

    • Alexandra Bengtsson september 14, 2015 / 8:58 e m

      Va roligt! Zucchini är en av mina favoritgrönsaker :) va härligt det låter med grönsaksland. Vi har haft storodling på balkongen, men grönsaksland är lite av drömmen :)

  2. hallbarahandlingar september 15, 2015 / 1:17 e m

    Lysande tips även för mitt hushåll som behöver göra något gott och kreativt med några stora squash-frukter från kolonilotten 😀

Kommentera

