Att skratta åt det som gått dåligt

IMG_9434Det är ju alltid roligare att prata om det som gått bra, men ibland kan man ju nästan skratt åt de gånger det gått dåligt.

Min senaste gång när det gick riktigt dåligt var när vår mixer gick sönder. Locket. Så all grön ärtsoppa sprutade ut i köket, min rygg var det enda ställe som inte hade soppa på sig. Kändes det som i alla fall.

En annan gång skulle jag göra paj efter ett nytt recept, själva degen skulle man göra på bland annat ris och ägg (typ som tjock äggstanning). Fyllningen i pajen var med rödbetor och getost. inte nog med att det var sjukt äckligt. ”Pajdegen” etsade sig också fast i formen så vi nästan fick slänga den. Inte ens stålull hjälpte. IMG_8741Jag kommer också ihåg en gång när jag fortfarande bodde hemma och vi skulle göra risgrynsgröt (åå jag har varit sugen på sån gröt i flera dar nu). Vi hade köpt grynen på Netto och det måste vart nåt fel på dem för de bara svällde och svällde. Och vi bara hällde på mer och mer mjölk. Till slut fick vi ta till den största grytan på säker 5 liter och hela eländes grytan var full med gröt. Aldrig jag köper såna gryn igen ;)IMG_8203En gång skulle jag göra såna här spritsade mandelkakor (kransar och hästskoformade), men de blev mer platta. Goda ändå. Men visst är det retligt när det inte riktigt vill sig ;)IMG_8204Har du varit med om någon riktigt eländig eller retlig matlagningshändelse?

2 thoughts on “Att skratta åt det som gått dåligt

  1. Elisabet september 12, 2015 / 3:42 e m

    Jag har två saker att berätta. Min man hade gjort en ost- och skinkpaj. Han lagar den mesta maten, så det var inte konstigt. Men pajen var verkligen konstig och vi fattade snabbt vad som var fel. Han hade använt riven ost, trodde han, från frysen, men i verkligheten var det en burk med rester av kokt ris. Sedan dess är vi noga med att ordentligt skriva på vad förpackningarna i frysen innehåller.
    Min man figurerar även i nästa händelse. Jag jobbar med textil, har ateljé hemma i bostaden. Den här dagen hade jag hållit på med textiltryck och mot min vana använt en tallrik ur köksskåpet till att blanda en mintgrön färg på. Jag hade bråttom iväg till ett möte och glömde fatet på köksbänken. Maken och jag möttes i dörren när jag var på väg ut och han kom hem från jobbet. ”Du kan väl äta upp laxen som är kvar från min lunch” sa jag. När jag kom hem sent på kvällen sa han ”Laxen var god, men såsen smakade inget vidare”: Gissa vad han hade ätit – jo, den kvarglömda textilfärgen förstås!

    • Alexandra Bengtsson september 13, 2015 / 1:42 e m

      Oj! ;) Ja ris och riven ost är ju ganska olika ;) Hoppas din man inte mådde dåligt av färgen :P

Kommentera

