Swirl cookies

IMG_2310Gitterbuggare är mina favoritsmåkakor, eller i alla fall nästan. Man blir glad av att de är färgglada (för om du frågar mig ska fyllningen vara rosa). Min mormor brukade göra mörkakor som hade rosafärgad kokos som fyllning. De såg ut lite som skruvar. Dessa kakorna fick också bli rosa.

När jag kollade efter recept för swirl cookies görs de flesta kakor som ser ut såhär på sugar cookies deg. Men jag tycker den är så himla söt så jag gjorde på vanlig mördeg istället.

De är inte så kluriga att göra som det ser ut och så kan man ta vilka färger på degen som man gillar. Jag använde vanlig karamellfärg som man köper på flaska på t.ex. ICA.IMG_2306Swirl cookies

  • 150g mjöl (+ ev lite till)
  • 1/4 tsk bakpulver
  • 75g socker
  • 100g smör
  • 1 äggula (spara äggvitan i en skål)
  • Strössel av någon sort, nonparelli funkar bäst.

Blanda socker + mjöl + bakpulver och smula sedan i smöret. Använd degkrokar om du vill. Blanda sedan i äggulan och forma till en deg. Tillsätt ev. lite mer mjöl om det behövs.

Dela degen i två delar. Färga den andra rosa, eller i nån annan färg du gillar.

Kavla ut bitarna var för sig till en rektangel, ca 20×15 cm. Använd mycket mjöl som med pepparkaksdeg. Lägg den ena biten på den andra. Skär bort ojämna kanter och rulla sedan ihop från långsidan.

Pensla skarven med lite av äggvitan så den fastnar (vispa upp den lite så går det lättare).

Strö ut strössel på en större tallrik eller på en skärbräda av plast. Pensla hela rullen med tunt lager äggvita och rulla i strösslet. Skär sen i skivor och lägg på en plåt.

Grädda i 200 grader varm ugn i ca 8 min eller tills de blir lite lite gyllenbruna. De blir bruna ifrån undersidan så kolla under kakorna om du är osäker. IMG_2317Här på bloggen Salt Tree kan du se steg för steg-bilder för hur man gör med degen.

5 thoughts on “Swirl cookies

  1. hallbarahandlingar september 8, 2015 / 8:54 f m

    Vilka fina kakor! Jag blir sugen på att baka, men måste plugga till seminariet i eftermiddag…. 😀

  2. Tuva augusti 1, 2016 / 4:46 e m

    Ser både goda och roliga ut! Hur många kakor räcker receptet till? :)

    • Alexandra Ljungberg augusti 1, 2016 / 4:48 e m

      Å de va en bra fråga! Jag gjorde ganska tunna, inte för det säger så mycket kanske men vi fick och det blev över ;) kan tro det blev 20-25 stycken mindre :)

Kommentera

