Lite bloggtankar och blogghistoria

IMG_2183I förra veckan var ett gäng bloggare på bloggträff på Kommunicera i Malmö, och så fick jag fråga vilka bloggen riktar sig till. Jadu, vad ska man svara på det. Det är ju något jag tänkt på både mycket och ingenting alls på. Dessutom får jag ju säga att det är en väldigt bra fråga.

Oftast är det så att jag fotar mat som vi lagar hemma, både nya recept vi testar och gamla favoriter. Jag gillar att testa nya saker. Oftast blir det vegetariskt, men när bloggen startade var det nästan bara bakade grejer till fikat. Sen köpte jag en ny kamera och så blev det en annan typ av bilder. lider spelar ju trots allt ganska stor roll och jag skulle vilja bli ännu bättre på foto framöver.

Nu när hösten närmar sig finns det mer tid till att läsa och visst har man sina favoriter både bland tidningar, böcker och bloggar. Vad gillar du att läsa för bloggar? Och till dig som bloggar, hur tänker du kring vilka du vänder dig till och hur du lägger upp dina inlägg? IMG_2185Passar på att dela ett recept på blåbärssmothie, den är gjord med blåbärspulver. Det blev faktiskt en höjdare och något vi gör om igen. Blåbärspulvret verkar passa bäst att ha i saker som innehåller vatten, har testat att ha det i kakor och bullar, men det löser sig inte så bra när det blandas med något som är fett. Dock passar det utmärkt såhär och kan tänka man kan ha det i pannkakor också.

När det kommer till smoothie så är det ju inga exakta recept, utan man kan ju ta lite som man gillar. Men såhär gjorde vi:

Blåbärssmoothie med blåbärspulver banan och chiafrö

Mixa samman:

  • 1 banan
  • 1 tsk blåbärspulver
  • 1 dl kvarg
  • 1 dl vatten
  • 1 msk chiafrö

Häll i yoghurt (vanilj eller naturell) till lagom konsistens och mixa lite till. Klart!IMG_2189Och så en macka till det, kvällsfrukosten är fixad! :)

10 thoughts on “Lite bloggtankar och blogghistoria

  1. Sarah Jaxell augusti 31, 2015 / 8:51 e m

    En bra fråga det där med vem man riktar sig till. Jag har alltid någon i åtanke när jag skriver, men svårt att beskriva VEM det skulle kunna vara. Olika tema på inlägg, ger olika målgrupp. Jag har inget mål att bli störst och mest sedd. Oavsett vad inlägget handlar om så vill jag inspirera och mitt mål är att minst en person ska inspireras, och har jag fortfarande minst en läsare så räknar jag med att målet är uppnått. :) Sen gillar jag att ta bilder, men ser det mer som kul grej och tillfälle att öva.

    Du däremot – fiiiina bilder på goda saker!

    • Alexandra Bengtsson september 1, 2015 / 7:55 f m

      Japp håller med :)Som du skriver så är det ju smart (och definitivt roligare) att variera sitt skrivande lite. Att inspirera är faktiskt ett riktigt bra syfte :) Faktiskt så är det nog därför jag bloggar med ;)

  2. sofffieplopp september 1, 2015 / 7:41 f m

    Ja, det kanske är smart att rikta sig till en målgrupp, men frågan är hur lätt det är? Som jag skrev förut så vill jag ha fler läsare till min blogg så att jag redan syns när min ungdomsbok kommer ut. Men vad gillar ungdomar då? XD

    • Alexandra Bengtsson september 1, 2015 / 7:54 f m

      XD Är beredd att hålla med där. Ungdomar gillar rätt olika saker ;) Har man en blogg om typ bebiskläder är det kanske enklare, man vänder sig antagligen till föräldrar. Men det kanske är så, alla typer av bloggar kanske inte har en så specifik målgrupp :)

      • sofffieplopp september 1, 2015 / 8:33 f m

        Nja, kanske inte. Men jag förstår innebörden utav det :P Vart var det du fick frågan?

      • Alexandra Bengtsson september 1, 2015 / 8:37 f m

        På en bloggträff vi hade på en PR-byrå, det var väldans trevligt :) Alltid skoj och träffa andra bloggare :)

      • sofffieplopp september 1, 2015 / 9:12 f m

        Åh så kul! Skulle gärna gå på en sån grej :P

      • Alexandra Bengtsson september 1, 2015 / 10:11 f m

        Du får starta en grupp själv, vi startade Matbloggare i Skåne, finns på Facebook . På bloggportalen kan man söka bloggar efter ort ;)

      • sofffieplopp september 1, 2015 / 10:25 f m

        Tack för tipset 😘

      • sofffieplopp september 2, 2015 / 7:40 f m

        Tack för tipset! <3

Kommentera

